Grupper och grupprocesser i handledning : En beskrivande litteraturstudie
Aspfors, Linda; Granlund, Heidi (2013)
Aspfors, Linda
Granlund, Heidi
Yrkeshögskolan Novia
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013053112100
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013053112100
Tiivistelmä
Minskade resurser och kortare vårdtider ställer krav på utvecklade handledningsmetoder inom social- och hälsovårdsbranschen. Grupphandledning innebär att flera personer kan ta del av handledning samtidigt vilket kan ses som hållbart ur flera perspektiv. Det är dock framförallt interaktionen deltagarna emellan som är värdefull i handledningsprocessen.
Detta examensarbete är en del av projektet ”Tillsammans för mångprofessionell handledning” som förverkligas i samarbete med Åbolands sjukhus. Syftet med examensarbetet är att skapa en teoretisk bakgrund kring grupper och grupphandledning som skulle kunna utnyttjas i det fortsatta projektarbetet, vars slutliga mål är utveckla mångprofessionella handledningsmetoder och -modeller. Resultaten presenteras i form av en plansch som personalen på Åbolands sjukhus får ta del av. Arbetets centrala frågeställningar är följande; ”Hur fungerar en grupp (gruppdynamik och -processer)?” och ”Hurudana resultat har grupphandledning i olika gruppsammansättningar visats ha hos deltagarna?”.
Materialet i form av artiklar och böcker har bearbetats med hjälp av innehållsanalys enligt induktiva principer. Resultaten av litteraturstudien visar att förhandskunskaper om gruppdynamik och -processer är en förutsättning för ändamålsenlig grupphandledning. Handledning i grupp kan för deltagarna innebära positiva effekter i form av ökad kunskap, psykosocialt stöd, stöd till förändrade levnadsvanor, förbättrade kliniska värden etc. Grupphandledning kan dock aldrig ersätta individuell handledning helt utan handledningsformerna kan snarare ses som komplement till varandra. Reduced resources and shorter hospital stays require improved counselling methods in health and social care. Group counselling implies that multiple people can take part in counselling simultaneously, which can be seen as sustainable from several perspectives. However, it is primarily the interaction between participants that is valuable in the counselling process.
This thesis is part of a project in co-operation with Turunmaa hospital. The purpose of the thesis is to create a theoretical background on groups and group counselling that could be used in future project work, which ultimate purpose is to develop multi-professional counselling methods and models. The results are presented in form of a poster, which the staff of Turunmaa hospital will receive. The central questions in this study are as follows; "How does a group (considering group dynamics and processes) co-operate?" and "What results has group counselling in different group compositions shown among the participants?".
The material consisting of articles and books has been processed using content analysis of inductive principles. The results of this literature review show that prior knowledge of group dynamics and processes is a requirement for effective group counselling. Group counselling can bring positive effects in terms of increased knowledge, psychosocial support, support for changing lifestyle, clinical effects etc. However, group counselling can never replace individual counselling; group counselling can primarily be complementary to individual counselling.
Detta examensarbete är en del av projektet ”Tillsammans för mångprofessionell handledning” som förverkligas i samarbete med Åbolands sjukhus. Syftet med examensarbetet är att skapa en teoretisk bakgrund kring grupper och grupphandledning som skulle kunna utnyttjas i det fortsatta projektarbetet, vars slutliga mål är utveckla mångprofessionella handledningsmetoder och -modeller. Resultaten presenteras i form av en plansch som personalen på Åbolands sjukhus får ta del av. Arbetets centrala frågeställningar är följande; ”Hur fungerar en grupp (gruppdynamik och -processer)?” och ”Hurudana resultat har grupphandledning i olika gruppsammansättningar visats ha hos deltagarna?”.
Materialet i form av artiklar och böcker har bearbetats med hjälp av innehållsanalys enligt induktiva principer. Resultaten av litteraturstudien visar att förhandskunskaper om gruppdynamik och -processer är en förutsättning för ändamålsenlig grupphandledning. Handledning i grupp kan för deltagarna innebära positiva effekter i form av ökad kunskap, psykosocialt stöd, stöd till förändrade levnadsvanor, förbättrade kliniska värden etc. Grupphandledning kan dock aldrig ersätta individuell handledning helt utan handledningsformerna kan snarare ses som komplement till varandra.
This thesis is part of a project in co-operation with Turunmaa hospital. The purpose of the thesis is to create a theoretical background on groups and group counselling that could be used in future project work, which ultimate purpose is to develop multi-professional counselling methods and models. The results are presented in form of a poster, which the staff of Turunmaa hospital will receive. The central questions in this study are as follows; "How does a group (considering group dynamics and processes) co-operate?" and "What results has group counselling in different group compositions shown among the participants?".
The material consisting of articles and books has been processed using content analysis of inductive principles. The results of this literature review show that prior knowledge of group dynamics and processes is a requirement for effective group counselling. Group counselling can bring positive effects in terms of increased knowledge, psychosocial support, support for changing lifestyle, clinical effects etc. However, group counselling can never replace individual counselling; group counselling can primarily be complementary to individual counselling.