Ammatillisten yrittäjyyden opettajien kokemuksia yrittäjyydestä
Heiniluoto-Kinnunen, Sara (2013)
Heiniluoto-Kinnunen, Sara
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013053011815
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013053011815
Tiivistelmä
Opettajien yrittäjyysasenteiden tarkastelu on tärkeää, koska opettajat omalla esimerkillään voivat vaikuttaa vahvasti lasten ja nuorten ajatteluun. Lapsuus ja nuoruusiässä omaksutut asenteet ovat koko elämän perusta.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää minkälaista ja mistä hankittua tieto-taitoa, yrittäjyyttä ammatillisella toisella astella Etelä-Karjalan koulutuskuntayhtymän alueella opettavilla opettajilla on. Toisena tarkoituksena oli määrittää tyypilliselle yrittäjyyden opettajalle kuuluvat piirteet koulutuksen, yrittäjyyskokemuksen ja työkokemuksen suhteen. Työn lähtökohtana oli oma mielenkiinto aiheeseen ja yrittäjyyskasvatuksen esillä olo valtakunnan mediassa viime aikoina.
Työn teoriaosuus käsittelee yrittäjyyskasvatusta, opettamista ja yrittäjyyttä. Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista survey-tutkimusmenetelmää. Opinnäytetyötä varten lähetettiin kysely Etelä-Karjalan Ammattiopiston ja Etelä-Karjalan Aikuisopiston yrittäjyyttä opettaville opettajille. Kysely totutettiin sähköpostikyselynä keväällä 2013. Kyselyn avulla tutkittiin opettajien koulutusta ja työkokemusta sekä asenteita yrittäjyyttä kohtaan.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että opettajilla on melko paljon kontakteja yrittäjyyteen ja että he suhtautuvat yrittäjyyteen myönteisesti. Tuloksista käy myös ilmi, että useilla opettajilla on joko omakohtaisia kokemuksia yrittäjyydestä tai jollakulla heidän läheisellään on kokemusta ulkoisesta yrittäjyydestä. Tämän opinnäytetyön tulokset ovat enintään suuntaa-antavia vastaajakadosta ja sen aiheuttamasta ei edustavasta otoksesta johtuen. Havaintoaineiston vähäisestä määrästä johtuen tulosten käsittely tilastollisin menetelmin on yksinkertaista, keskimääriin ja moodiin perustuvaa.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää minkälaista ja mistä hankittua tieto-taitoa, yrittäjyyttä ammatillisella toisella astella Etelä-Karjalan koulutuskuntayhtymän alueella opettavilla opettajilla on. Toisena tarkoituksena oli määrittää tyypilliselle yrittäjyyden opettajalle kuuluvat piirteet koulutuksen, yrittäjyyskokemuksen ja työkokemuksen suhteen. Työn lähtökohtana oli oma mielenkiinto aiheeseen ja yrittäjyyskasvatuksen esillä olo valtakunnan mediassa viime aikoina.
Työn teoriaosuus käsittelee yrittäjyyskasvatusta, opettamista ja yrittäjyyttä. Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista survey-tutkimusmenetelmää. Opinnäytetyötä varten lähetettiin kysely Etelä-Karjalan Ammattiopiston ja Etelä-Karjalan Aikuisopiston yrittäjyyttä opettaville opettajille. Kysely totutettiin sähköpostikyselynä keväällä 2013. Kyselyn avulla tutkittiin opettajien koulutusta ja työkokemusta sekä asenteita yrittäjyyttä kohtaan.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että opettajilla on melko paljon kontakteja yrittäjyyteen ja että he suhtautuvat yrittäjyyteen myönteisesti. Tuloksista käy myös ilmi, että useilla opettajilla on joko omakohtaisia kokemuksia yrittäjyydestä tai jollakulla heidän läheisellään on kokemusta ulkoisesta yrittäjyydestä. Tämän opinnäytetyön tulokset ovat enintään suuntaa-antavia vastaajakadosta ja sen aiheuttamasta ei edustavasta otoksesta johtuen. Havaintoaineiston vähäisestä määrästä johtuen tulosten käsittely tilastollisin menetelmin on yksinkertaista, keskimääriin ja moodiin perustuvaa.