3D-mallin teksturointi käsinpiirretyn näköiseksi
Voutila, Veronica (2013)
Voutila, Veronica
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013053011782
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013053011782
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetössä tutustutaan 3D-mallin teksturointiin Cinema 4D-nimisen ohjelmasovelluksen kautta. Tutkittavana ongelmana on, kuinka saada 3D-malli teksturoitua näyttämään sarjakuvamaiselta,käsinpiirretyn näköiseltä, käyttäen tähän Cinema 4D:n cel shader- moduulia nimeltä Sketch and Toon.
Opinnäytetyön alussa tutustutaan aluksi tapoihin tuoda valmis mallinnus tai jopa animaatio Autodeskin Studio Maxista ja Mayasta Cinema 4D:hen sekä ratkotaan tähän liittyviä ongelmia. Sen jälkeen Teksturointi-nimisessä osiossa käydään läpi erilaisia shader-tyyppejä ja koitetaan avata niiden eroavaisuudet lukijalle. Samassa osiossa tutustutaan myös Cinema 4D:n tekstuointiin Tag-kuvakkeiden avulla,käydään läpi shaderien käyttöä tutustumalla muunmuassa bumpmappiin ja alfa-kanavan toimintaan ja lopuksi annetaan esimerkki teksturoinnista.
Tämän jälkeen siirrytään animointiosioon, jossa tutustutaan ensin ääriviivan animaatioon vaikuttaviin ominaisuuksiin, tästä esimerkkinä distance ja noise-säädöt. Kyseisessä osiossa keskitytään myös viivan animointiin esimerkin kautta ja käydään vielä lyhyesti läpi yksittäisten viivojen kontrollointia yksinkertaisen esimerkin avulla.
Rendausosiossa tutustutaan rendausasetuksiin ja käydään läpi, millaisilla hyvillä perusasetuksilla teksturoinnin ja viiva-animaation saa näyttämään hyvältä samalla kun rendausaika pyritään pitämään järkevänä. Tämän jälkeen käydään vielä läpi erilaisia rendausongelmia, joita ilmeni opinnäytetyötä tehdessä. Ensiksi selvitetään, miten ratkaistaan Tag-kuvakkeiden epähuomiossa tapahtuneen poistamisen ja puuttumisen aiheuttamat ongelma. Sen jälkeen käydään läpi epätoivottujen ääriviivojen poistaminen tarkoittaen tässä sitä, että jos 3D-mallin polygoniverkkoa on muutettu poistamalla ja lisäämällä polygoneja,saattaa rendatessa ilmetä ongelmia nimenomaan ääriviivojen rendautumisena vääriin kohtiin. Lopuksi vielä tutustutaan ääriviivan särinään animaatiossa ja pyritään löytämään keinoja tämän särinän minimoimiseksi ääriviivan asetuksia muuttamalla.
Opinnäytetyön alussa tutustutaan aluksi tapoihin tuoda valmis mallinnus tai jopa animaatio Autodeskin Studio Maxista ja Mayasta Cinema 4D:hen sekä ratkotaan tähän liittyviä ongelmia. Sen jälkeen Teksturointi-nimisessä osiossa käydään läpi erilaisia shader-tyyppejä ja koitetaan avata niiden eroavaisuudet lukijalle. Samassa osiossa tutustutaan myös Cinema 4D:n tekstuointiin Tag-kuvakkeiden avulla,käydään läpi shaderien käyttöä tutustumalla muunmuassa bumpmappiin ja alfa-kanavan toimintaan ja lopuksi annetaan esimerkki teksturoinnista.
Tämän jälkeen siirrytään animointiosioon, jossa tutustutaan ensin ääriviivan animaatioon vaikuttaviin ominaisuuksiin, tästä esimerkkinä distance ja noise-säädöt. Kyseisessä osiossa keskitytään myös viivan animointiin esimerkin kautta ja käydään vielä lyhyesti läpi yksittäisten viivojen kontrollointia yksinkertaisen esimerkin avulla.
Rendausosiossa tutustutaan rendausasetuksiin ja käydään läpi, millaisilla hyvillä perusasetuksilla teksturoinnin ja viiva-animaation saa näyttämään hyvältä samalla kun rendausaika pyritään pitämään järkevänä. Tämän jälkeen käydään vielä läpi erilaisia rendausongelmia, joita ilmeni opinnäytetyötä tehdessä. Ensiksi selvitetään, miten ratkaistaan Tag-kuvakkeiden epähuomiossa tapahtuneen poistamisen ja puuttumisen aiheuttamat ongelma. Sen jälkeen käydään läpi epätoivottujen ääriviivojen poistaminen tarkoittaen tässä sitä, että jos 3D-mallin polygoniverkkoa on muutettu poistamalla ja lisäämällä polygoneja,saattaa rendatessa ilmetä ongelmia nimenomaan ääriviivojen rendautumisena vääriin kohtiin. Lopuksi vielä tutustutaan ääriviivan särinään animaatiossa ja pyritään löytämään keinoja tämän särinän minimoimiseksi ääriviivan asetuksia muuttamalla.