Aikakauslehdet ekologisen markkinoinnin välineenä
Haapaniemi, Eerika (2013)
Haapaniemi, Eerika
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305219847
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305219847
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aihe oli aikakauslehdet ekologisen markkinoinnin välineenä. Tutkimuksen tärkeimpänä tarkoituksena oli selvittää miten aikakauslehtiä käytetään
ekologisen markkinoinnin viestintäkanavana. Työssä myös tutkittiin miten paljon aikakauslehdistä löytyy ekologisten ja ympäristöystävällisten tuotteiden mainoksia.
Tutkimuksen teoreettisessa osassa perehdyttiin ensin ekologiseen markkinointiin eli ympäristömarkkinointiin ja yritysten yhteiskuntavastuuseen sekä ympäristömarkkinoinnin
ohjeistuksiin ja lakeihin ja ympäristömerkkeihin. Toisessa teorian pääluvussa käsiteltiin brändejä ja mainontaa, jossa syvennyttiin brändin määritelmiin, brändiin vaikuttaviin viesteihin ja lehtimainontaan.
Empiirisessä osassa käytettiin tutkimusmenetelmänä kvalitatiivista tutkimusta ja sisällönanalyysia. Tutkimuksen aineisto ryhmiteltiin ja siitä etsittiin yhtäläisyyksiä ja eroavaisuuksia. Tutkimusaineistosta muodostettiin tiivistetty ja selkeä kuvaus. Tutkimusaineisto oli pieni ja se valittiin tarkoituksenmukaisesti.
Tutkimuksessa selvisi, että ympäristömyönteisiä tuotteita ja yrityksiä mainostettiin eniten Plaza Koti sisustuslehdessä. Plaza Koti lehden kohderyhmä ja tekijät myös erosivat muiden lehtien kohderyhmistä. Tämän lisäksi tutkimuksessa selvisi, että ekologisissa mainoksissa käytetään usein samoja tai samankaltaisia termejä ostajan houkuttelemiseksi. Suosituimmat termit olivat energiatehokas ja energiansäästö, joita molempia löytyi 11:sta mainoksesta kolme. Toiseksi suosituin termi oli ekologisuus, jota käytettiin kahdessa mainoksessa. Eniten ekologisia termejä mainoksessaan käyttivät
Oras ja K-Rauta, joita molemmilla oli kolme.
ekologisen markkinoinnin viestintäkanavana. Työssä myös tutkittiin miten paljon aikakauslehdistä löytyy ekologisten ja ympäristöystävällisten tuotteiden mainoksia.
Tutkimuksen teoreettisessa osassa perehdyttiin ensin ekologiseen markkinointiin eli ympäristömarkkinointiin ja yritysten yhteiskuntavastuuseen sekä ympäristömarkkinoinnin
ohjeistuksiin ja lakeihin ja ympäristömerkkeihin. Toisessa teorian pääluvussa käsiteltiin brändejä ja mainontaa, jossa syvennyttiin brändin määritelmiin, brändiin vaikuttaviin viesteihin ja lehtimainontaan.
Empiirisessä osassa käytettiin tutkimusmenetelmänä kvalitatiivista tutkimusta ja sisällönanalyysia. Tutkimuksen aineisto ryhmiteltiin ja siitä etsittiin yhtäläisyyksiä ja eroavaisuuksia. Tutkimusaineistosta muodostettiin tiivistetty ja selkeä kuvaus. Tutkimusaineisto oli pieni ja se valittiin tarkoituksenmukaisesti.
Tutkimuksessa selvisi, että ympäristömyönteisiä tuotteita ja yrityksiä mainostettiin eniten Plaza Koti sisustuslehdessä. Plaza Koti lehden kohderyhmä ja tekijät myös erosivat muiden lehtien kohderyhmistä. Tämän lisäksi tutkimuksessa selvisi, että ekologisissa mainoksissa käytetään usein samoja tai samankaltaisia termejä ostajan houkuttelemiseksi. Suosituimmat termit olivat energiatehokas ja energiansäästö, joita molempia löytyi 11:sta mainoksesta kolme. Toiseksi suosituin termi oli ekologisuus, jota käytettiin kahdessa mainoksessa. Eniten ekologisia termejä mainoksessaan käyttivät
Oras ja K-Rauta, joita molemmilla oli kolme.