Martinů ja hänen kaksi huiluteostaan : Huilistin konsertti ja näkemyksiä teoksista
Miikkulainen, Anu (2013)
Miikkulainen, Anu
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052310434
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052310434
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on taidetekotyyppinen työ, jonka tavoitteena oli järjestää taidemusiikin konsertti ja esitellä yleisölle itselleni tärkeän säveltäjän Bohuslav Martinůn (1890–1959) kaksi huiluteosta: trio huilulle, sellolle ja pianolle sekä sonaatti huilulle ja pianolle. Tarkoituksena on tutkia säveltäjän elämänkertaa ja pohtia sen merkitystä teoksiin sekä vertailla teoksia. Tarkoituksena on myös syventää omaa ammattitaitoani esiintyjänä, kamarimuusikkona ja huilistina.
Konsertti pidettiin 5.4.2012 Tampereen konservatorion Pyynikkisalissa. Konsertti onnistui hyvin ja sen valmistaminen ja pitäminen antoi todenmukaisen kuvan muusikon taiteellisesta työskentelystä ja siitä, millaisia taitoja ja vahvuuksia täysipainoisen taidemusiikin konsertin pitäminen vaatii sekä toimi kehittävänä esiintymiskokemuksena.
Säveltäjän monivaiheiseen elämään ja ajatusmaailmaan tutustuminen valotti teosten sijoittumista hänen elämäänsä sekä sitä, millaisista aineksista teokset ovat kenties syntyneet. Teosten vertailu osoitti niillä olevan huomattavan paljon yhteneväisyyksiä, mikä tukee työn takana ollutta ajatusta että ensin sävelletty trio olisi ollut pohjana seuraavana vuonna sävelletylle teknisesti vaativammalle sonaatille.
Konsertti pidettiin 5.4.2012 Tampereen konservatorion Pyynikkisalissa. Konsertti onnistui hyvin ja sen valmistaminen ja pitäminen antoi todenmukaisen kuvan muusikon taiteellisesta työskentelystä ja siitä, millaisia taitoja ja vahvuuksia täysipainoisen taidemusiikin konsertin pitäminen vaatii sekä toimi kehittävänä esiintymiskokemuksena.
Säveltäjän monivaiheiseen elämään ja ajatusmaailmaan tutustuminen valotti teosten sijoittumista hänen elämäänsä sekä sitä, millaisista aineksista teokset ovat kenties syntyneet. Teosten vertailu osoitti niillä olevan huomattavan paljon yhteneväisyyksiä, mikä tukee työn takana ollutta ajatusta että ensin sävelletty trio olisi ollut pohjana seuraavana vuonna sävelletylle teknisesti vaativammalle sonaatille.