Muistisairaiden vanhusten asumispalveluyksikön henkilökunnan osallistaminen ryhmätuokioiden ohjaamiseen
Korhonen, Tarja; Tolppanen, Kati (2013)
Korhonen, Tarja
Tolppanen, Kati
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305025870
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305025870
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Tolppanen, Kati & Korhonen, Tarja. Muistisairaiden vanhusten asumispalveluyksikön henkilökunnan osallistaminen ryhmätuokioiden ohjaamiseen. Helsinki, kevät 2013, 65 s., 5 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä, Helsinki. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK).
Ryhmätuokioiden ohjaaminen työmenetelmäksi muistisairaiden vanhusten asumispalveluyksikön henkilökunnalle on toiminnallinen opinnäytetyö, jossa yhteistyökumppaneina toimivat ELDEM-projekti ja Wilhelmiinan muistiyksikkö. Opinnäytetyön tavoitteena oli osallistaa muistiyksikön henkilökuntaa ryhmätuokioiden ohjaukseen sekä lisätä muistisairaiden vanhusten osallistumista vuorovaikutukseen.
Wilhelmiinan muistiyksikköön perustettiin kaksi ryhmää muistisairaille vanhuksille. Ryhmiin osallistui yhteensä 12 asukasta, joista aina kerrallaan kokoontui 4–5 ryhmäläistä. Kumpikin ryhmä kokoontui neljästi syksyllä 2012. Ryhmätuokiot koostuivat samanlaisesta perusrakenteesta. Tuokioiden toiminnalliset osuudet olivat molemmissa ryhmissä samat ja ne suunniteltiin virikemateriaalipaketti MUIKKU-laatikkoa apuna käyttäen.
Kummassakin ryhmässä oli kaksi ohjaajaa; yksi osallistettava työntekijä ja toinen opinnäytetyöntekijöistä. Työntekijäohjaajana oli pääsääntöisesti eri henkilö jokaisessa ryhmätuokiossa. Opinnäytetyön tekijöistä kumpikin ohjasi omaa ryhmää.
Arvioitaessa opinnäytetyön onnistumista käytettiin apuna havaintoja ryhmätuokioista ja työntekijöiden osallistamisesta. Ryhmätuokioiden lopuksi käytiin arviointikeskustelu yhdessä osallistetun työntekijäohjaajan kanssa.
Ryhmäläiset olivat mielissään yhdessäolosta ja tuetusta vuorovaikutuksesta. Työntekijäohjaajat suhtautuivat positiivisesti ryhmätuokioiden ohjaamiseen ja virikemateriaalipaketin käyttöön. Tasapainoilu ryhmän ohjaamisen ja työntekijäohjaajan osallistamisen välillä oli haastavaa. Työntekijän osallistaminen olisi voitu aloittaa jo tuokioiden suunnitteluvaiheessa, jotta hänet olisi saatu paremmin sitoutumaan toimintaan. Ryhmätoiminnan suunnittelu oli helppoa MUIKKU-laatikon ansiosta. Siitä saatiin ideoita ja valmista materiaalia tuokioihin.
Ohjattu ryhmätoiminta on toimiva sosiaalinen kuntoutusmuoto muistisairaille vanhuksille. Wilhelmiinan muistiyksikön asukkaat jaksoivat keskittyä yllättävän pitkiin tuokioihin, koska tuokiot sisälsivät useita erilaisia toimintoja. Muistiyksikköön hankittiin MUIKKU-laatikko, mutta sen käyttö on jäänyt vähäiseksi. Johtopäätöksenä todettiin, että Wilhelmiinan muistiyksikön henkilökunnasta voisi löytyä sosionomi sosiaalisen kuntoutuksen takaamiseksi.
Asiasanat: muistisairaat, vanhukset, sosiaalinen kuntoutus, ryhmätoiminta, osallistaminen, ohjaus, toiminnallinen opinnäytetyö
Tolppanen, Kati & Korhonen, Tarja. Muistisairaiden vanhusten asumispalveluyksikön henkilökunnan osallistaminen ryhmätuokioiden ohjaamiseen. Helsinki, kevät 2013, 65 s., 5 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä, Helsinki. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK).
Ryhmätuokioiden ohjaaminen työmenetelmäksi muistisairaiden vanhusten asumispalveluyksikön henkilökunnalle on toiminnallinen opinnäytetyö, jossa yhteistyökumppaneina toimivat ELDEM-projekti ja Wilhelmiinan muistiyksikkö. Opinnäytetyön tavoitteena oli osallistaa muistiyksikön henkilökuntaa ryhmätuokioiden ohjaukseen sekä lisätä muistisairaiden vanhusten osallistumista vuorovaikutukseen.
Wilhelmiinan muistiyksikköön perustettiin kaksi ryhmää muistisairaille vanhuksille. Ryhmiin osallistui yhteensä 12 asukasta, joista aina kerrallaan kokoontui 4–5 ryhmäläistä. Kumpikin ryhmä kokoontui neljästi syksyllä 2012. Ryhmätuokiot koostuivat samanlaisesta perusrakenteesta. Tuokioiden toiminnalliset osuudet olivat molemmissa ryhmissä samat ja ne suunniteltiin virikemateriaalipaketti MUIKKU-laatikkoa apuna käyttäen.
Kummassakin ryhmässä oli kaksi ohjaajaa; yksi osallistettava työntekijä ja toinen opinnäytetyöntekijöistä. Työntekijäohjaajana oli pääsääntöisesti eri henkilö jokaisessa ryhmätuokiossa. Opinnäytetyön tekijöistä kumpikin ohjasi omaa ryhmää.
Arvioitaessa opinnäytetyön onnistumista käytettiin apuna havaintoja ryhmätuokioista ja työntekijöiden osallistamisesta. Ryhmätuokioiden lopuksi käytiin arviointikeskustelu yhdessä osallistetun työntekijäohjaajan kanssa.
Ryhmäläiset olivat mielissään yhdessäolosta ja tuetusta vuorovaikutuksesta. Työntekijäohjaajat suhtautuivat positiivisesti ryhmätuokioiden ohjaamiseen ja virikemateriaalipaketin käyttöön. Tasapainoilu ryhmän ohjaamisen ja työntekijäohjaajan osallistamisen välillä oli haastavaa. Työntekijän osallistaminen olisi voitu aloittaa jo tuokioiden suunnitteluvaiheessa, jotta hänet olisi saatu paremmin sitoutumaan toimintaan. Ryhmätoiminnan suunnittelu oli helppoa MUIKKU-laatikon ansiosta. Siitä saatiin ideoita ja valmista materiaalia tuokioihin.
Ohjattu ryhmätoiminta on toimiva sosiaalinen kuntoutusmuoto muistisairaille vanhuksille. Wilhelmiinan muistiyksikön asukkaat jaksoivat keskittyä yllättävän pitkiin tuokioihin, koska tuokiot sisälsivät useita erilaisia toimintoja. Muistiyksikköön hankittiin MUIKKU-laatikko, mutta sen käyttö on jäänyt vähäiseksi. Johtopäätöksenä todettiin, että Wilhelmiinan muistiyksikön henkilökunnasta voisi löytyä sosionomi sosiaalisen kuntoutuksen takaamiseksi.
Asiasanat: muistisairaat, vanhukset, sosiaalinen kuntoutus, ryhmätoiminta, osallistaminen, ohjaus, toiminnallinen opinnäytetyö