AJANVARAUKSEN TARPEEN SELVITYS VERENLUOVUTUSTILAISUUKSISSA
Hellberg, Liisa (2013)
Hellberg, Liisa
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305036179
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305036179
Tiivistelmä
Hellberg, Liisa. Ajanvarauksen tarpeen selvitys verenluovutustilaisuuksissa, kevät 2013, 57 s., 3 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Hoitotyön koulutusohjelma, Hoitotyön suuntautumisvaihtoehto, sairaanhoitaja (AMK)
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa ajanvarauksen tarvetta liikkuvan veripalvelun verenluovutustilaisuuksissa sekä kerätä tietoa verenluovuttajien odotuksista ajanvarauksen suhteen. Tavoitteena oli tuottaa tietoa, jota voidaan hyödyntää Veripalvelun asiakastyytyväisyyden edistämiseksi. Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä käytettiin asiakkuutta, asiakaslähtöisyyttä ja ajanvarausta.
Opinnäytetyö perustuu määrälliseen tutkimusmenetelmään. Kyselylomakkeen rakentamisessa käytettiin 5-portaista Likertin asteikkoa. Tutkimuksessa käytettiin apuvälineenä aineiston hallinnassa Excel- ja SPSS-ohjelmaa. Ristiintaulukoinnin avulla tässä tutkimuksessa tuodaan esille, miten eri muuttujat ovat riippuvaisia toisistaan. Kyselylomake sisälsi myös yhden avoimen kysymyksen, jolla kerätty aineisto analysoitiin sisällönanalyysilla.
Tutkimuksen kohderyhmä olivat liikkuvan veripalvelun verenluovutustilaisuuteen saapuneet verenluovuttajat. Täytettyjä lomakkeita kerättiin 118 kappaletta, joista kuutta käytettiin vain osittain puuttuvien vastauksien takia. Tutkimuksen tulokset ovat suuntaa antavia, sillä kyselylomakkeiden jako tapahtui vain kahdessa eri verenluovutustilaisuudessa, kahdella eri paikkakunnalla.
Tutkimuksessa tuli ilmi, että suurin osa tutkimukseen osallistuneista verenluovuttajista haluaa jatkossakin tulla verenluovutukseen ilman ajanvarausta. Osa verenluovuttajista kuitenkin koki ajanvarausjärjestelmän tarpeelliseksi ja kertoi, että he luovuttaisivat verta useammin jos ajanvaraus olisi mahdollista. Tutkimuksen perusteella ajanvarausjärjestelmä voisi parantaa asiakastyytyväisyyttä, mutta vain siinä tapauksessa, ettei se hidasta ilman ajanvarausta tulleiden verenluovuttajien asiointia liikkuvan veripalvelun verenluovutustilaisuudessa.
Jatkossa voisi olla hyödyllistä selvittää miten pitkä ovat jonotusajat liikkuvan veripalvelun verenluovutustilaisuuksissa eri paikkakunnilla. Tätä tietoa voitaisiin hyödyntää liikkuvan veripalvelun asiakaspalvelun kehittämisessä.
Asiasanat: Suomen Punainen Risti, veripalvelu, verenluovutus, asiakkuus, asiakaslähtöisyys, ajanvaraus
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa ajanvarauksen tarvetta liikkuvan veripalvelun verenluovutustilaisuuksissa sekä kerätä tietoa verenluovuttajien odotuksista ajanvarauksen suhteen. Tavoitteena oli tuottaa tietoa, jota voidaan hyödyntää Veripalvelun asiakastyytyväisyyden edistämiseksi. Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä käytettiin asiakkuutta, asiakaslähtöisyyttä ja ajanvarausta.
Opinnäytetyö perustuu määrälliseen tutkimusmenetelmään. Kyselylomakkeen rakentamisessa käytettiin 5-portaista Likertin asteikkoa. Tutkimuksessa käytettiin apuvälineenä aineiston hallinnassa Excel- ja SPSS-ohjelmaa. Ristiintaulukoinnin avulla tässä tutkimuksessa tuodaan esille, miten eri muuttujat ovat riippuvaisia toisistaan. Kyselylomake sisälsi myös yhden avoimen kysymyksen, jolla kerätty aineisto analysoitiin sisällönanalyysilla.
Tutkimuksen kohderyhmä olivat liikkuvan veripalvelun verenluovutustilaisuuteen saapuneet verenluovuttajat. Täytettyjä lomakkeita kerättiin 118 kappaletta, joista kuutta käytettiin vain osittain puuttuvien vastauksien takia. Tutkimuksen tulokset ovat suuntaa antavia, sillä kyselylomakkeiden jako tapahtui vain kahdessa eri verenluovutustilaisuudessa, kahdella eri paikkakunnalla.
Tutkimuksessa tuli ilmi, että suurin osa tutkimukseen osallistuneista verenluovuttajista haluaa jatkossakin tulla verenluovutukseen ilman ajanvarausta. Osa verenluovuttajista kuitenkin koki ajanvarausjärjestelmän tarpeelliseksi ja kertoi, että he luovuttaisivat verta useammin jos ajanvaraus olisi mahdollista. Tutkimuksen perusteella ajanvarausjärjestelmä voisi parantaa asiakastyytyväisyyttä, mutta vain siinä tapauksessa, ettei se hidasta ilman ajanvarausta tulleiden verenluovuttajien asiointia liikkuvan veripalvelun verenluovutustilaisuudessa.
Jatkossa voisi olla hyödyllistä selvittää miten pitkä ovat jonotusajat liikkuvan veripalvelun verenluovutustilaisuuksissa eri paikkakunnilla. Tätä tietoa voitaisiin hyödyntää liikkuvan veripalvelun asiakaspalvelun kehittämisessä.
Asiasanat: Suomen Punainen Risti, veripalvelu, verenluovutus, asiakkuus, asiakaslähtöisyys, ajanvaraus