Lähiruokatuotteiden kehittäminen Kasvishovi Oy:lle
Kiiveri, Mari (2013)
Kiiveri, Mari
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305076792
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305076792
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on lähiruokasalaattien kehittäminen. Opinnäytetyön toimeksiantajana on oululainen hedelmä- ja vihannestukkuliike Kasvishovi Oy. Tuotekehitystyö tapahtui toimeksiantajan tiloissa Oulun Limingantullissa.
Työn teoriaosuudessa käsitellään ruokatuotteen tuotekehitystä, johon kuuluu tuotekehitysprosessi, tuotteen kehittely ja suunnittelu sekä tuotteen arviointimenetelmiä. Teoriaosuudessa käsitellään myös lähiruokaan ja valmisruokaan liittyviä asioita.
Opinnäytetyö on luonteeltaan toiminnallinen. Opinnäytetyön tarkoitus oli kehitellä uusia lähiruokasalaatteja, jotka tulevat myyntiin vähittäiskauppoihin annospakattuina sekä palvelutiskituotteena. Työn kehittelyssä sekä suunnittelussa edettiin tuotekehitysprosessin mukaisesti. Tuotekehityksen apuna käytettiin asiantuntijaraatia, joka arvioi tulevien tuotteiden makua, ulkonäköä ja rakennetta salaattien suunnitteluvaiheessa, ja tuotteita myös maistatettiin testiasiakkailla ennen markkinoille vientiä.
Kehittämisyön tuloksena syntyi kaksi uutta lähiruokatuotetta palvelutiski- ja annospakkaustuotteeksi vähittäis-kauppaan. Salaateissa hyödynnetään oman alueen, pohjoissuomalaisten tuottajien puhtaita, laadukkaita raaka-aineita ”pellosta pöytään” periaatteella mahdollisimman tuoreina. Testiasiakkaiden mielestä salaatit olivat ulko-näöltään värikkäitä, houkuttelevia ja raikkaita ja maultaan maukkaita ja herkullisia.
Työn teoriaosuudessa käsitellään ruokatuotteen tuotekehitystä, johon kuuluu tuotekehitysprosessi, tuotteen kehittely ja suunnittelu sekä tuotteen arviointimenetelmiä. Teoriaosuudessa käsitellään myös lähiruokaan ja valmisruokaan liittyviä asioita.
Opinnäytetyö on luonteeltaan toiminnallinen. Opinnäytetyön tarkoitus oli kehitellä uusia lähiruokasalaatteja, jotka tulevat myyntiin vähittäiskauppoihin annospakattuina sekä palvelutiskituotteena. Työn kehittelyssä sekä suunnittelussa edettiin tuotekehitysprosessin mukaisesti. Tuotekehityksen apuna käytettiin asiantuntijaraatia, joka arvioi tulevien tuotteiden makua, ulkonäköä ja rakennetta salaattien suunnitteluvaiheessa, ja tuotteita myös maistatettiin testiasiakkailla ennen markkinoille vientiä.
Kehittämisyön tuloksena syntyi kaksi uutta lähiruokatuotetta palvelutiski- ja annospakkaustuotteeksi vähittäis-kauppaan. Salaateissa hyödynnetään oman alueen, pohjoissuomalaisten tuottajien puhtaita, laadukkaita raaka-aineita ”pellosta pöytään” periaatteella mahdollisimman tuoreina. Testiasiakkaiden mielestä salaatit olivat ulko-näöltään värikkäitä, houkuttelevia ja raikkaita ja maultaan maukkaita ja herkullisia.