Viidesluokkalaisten näkemyksiä koulukiusaamisesta
Aarnio, Elina; Laaksonen, Maria; Melchy, Outi (2009)
Aarnio, Elina
Laaksonen, Maria
Melchy, Outi
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912087339
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912087339
Tiivistelmä
Aarnio, Elina, Laaksonen, Maria & Melchy, Outi. Viidesluokkalaisten näkemyksiä koulukiusaamisesta. Lahti, syksy 2009, 72 s, 4 liitettä. Diakoniaammattikorkeakoulu
/ Lahden ammattikorkeakoulu, Sosiaali- ja terveysala, Lahti.
Hoitotyön koulutusohjelma, terveydenhoitotyön suuntautumisvaihtoehto, terveydenhoitaja(AMK).
KoulukiusaaminenKoulukiusaaminen on yleinen ongelma koulumaailmassa ja tutkimusten mukaan noin joka kymmenes oppilas on kokenut koulukiusaamista. Koulukiusaaminen voi aiheuttaa kiusatulle pitkäaikaisia ongelmia niin psyykkisesti, sosiaalisesti kuin fyysisestikin. Yhteiskunnallisella tasolla on alettu tiedostaa koulukiusaamisen vakavuus ja sen vuoksi on kehitetty uusia menetelmiä koulukiusaamisen ennaltaehkäisemiseksi ja siihen puuttumiseksi.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa erään eteläsuomalaisen alakoulun viidesluokkalaisten näkemyksiä koulukiusaamisesta heidän koulussaan. Tutkimuksen avulla pyrittiin selvittämään koulukiusaamisen yleisyyttä viidesluokkalaisilla. Tutkimuksessa selvitettiin myös, mitä mieltä viidesluokkalaiset olivat koulukiusaamiseen saatavasta avusta sekä millä keinoilla viidesluokkalaisten mielestä koulukiusaamiseen voisi saada apua. Tavoitteena oli, että tutkimuskoulu voisi hyödyntää tutkimustuloksia arvioidessaan omaa toimintaansa sekä suunnitellessaan koulukiusaamisen ennaltaehkäisyä ja auttamiskeinoja.
Tutkimus toteutettiin puolistrukturoituna kyselynä, joka sisälsi kaksi avointa kysymystä. Tutkimuksen kohdejoukkona olivat tutkimuskoulun viidesluokkalaiset, joita oli yhteensä 78. Kyselyyn osallistui 66 viidesluokkalaista ja vastausprosentiksi muodostui siten 85. Kysely suoritettiin maaliskuussa 2009 tutkimuskoululla. Strukturoitujen kysymysten vastauksista muodostettiin suoria jakaumia ja avointen kysymysten vastaukset luokiteltiin teemoittain.
Tutkimustuloksista ilmeni, että vastaajista noin viidennes oli joutunut koulu-kiusatuksi. Lähes puolet oppilaista koki, ettei heidän koulussaan oltu puututtu riittävästi koulukiusaamiseen. Tärkeimpinä keinoina koulukiusaamisen ennaltaehkäisyssä oppilaat toivat esiin yhteisen toiminnan lisäämisen sekä välituntivalvonnan tehostamisen. Lisäksi oppilaat toivoivat nopeaa puuttumista koulukiusaamiseen. Opettajan merkitys koulukiusaamisen ennaltaehkäisyssä ja siihen puuttumisessa korostui oppilaiden vastauksissa.
Asiasanat: koulukiusaaminen, ennaltaehkäisy, alakoulu.
/ Lahden ammattikorkeakoulu, Sosiaali- ja terveysala, Lahti.
Hoitotyön koulutusohjelma, terveydenhoitotyön suuntautumisvaihtoehto, terveydenhoitaja(AMK).
KoulukiusaaminenKoulukiusaaminen on yleinen ongelma koulumaailmassa ja tutkimusten mukaan noin joka kymmenes oppilas on kokenut koulukiusaamista. Koulukiusaaminen voi aiheuttaa kiusatulle pitkäaikaisia ongelmia niin psyykkisesti, sosiaalisesti kuin fyysisestikin. Yhteiskunnallisella tasolla on alettu tiedostaa koulukiusaamisen vakavuus ja sen vuoksi on kehitetty uusia menetelmiä koulukiusaamisen ennaltaehkäisemiseksi ja siihen puuttumiseksi.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa erään eteläsuomalaisen alakoulun viidesluokkalaisten näkemyksiä koulukiusaamisesta heidän koulussaan. Tutkimuksen avulla pyrittiin selvittämään koulukiusaamisen yleisyyttä viidesluokkalaisilla. Tutkimuksessa selvitettiin myös, mitä mieltä viidesluokkalaiset olivat koulukiusaamiseen saatavasta avusta sekä millä keinoilla viidesluokkalaisten mielestä koulukiusaamiseen voisi saada apua. Tavoitteena oli, että tutkimuskoulu voisi hyödyntää tutkimustuloksia arvioidessaan omaa toimintaansa sekä suunnitellessaan koulukiusaamisen ennaltaehkäisyä ja auttamiskeinoja.
Tutkimus toteutettiin puolistrukturoituna kyselynä, joka sisälsi kaksi avointa kysymystä. Tutkimuksen kohdejoukkona olivat tutkimuskoulun viidesluokkalaiset, joita oli yhteensä 78. Kyselyyn osallistui 66 viidesluokkalaista ja vastausprosentiksi muodostui siten 85. Kysely suoritettiin maaliskuussa 2009 tutkimuskoululla. Strukturoitujen kysymysten vastauksista muodostettiin suoria jakaumia ja avointen kysymysten vastaukset luokiteltiin teemoittain.
Tutkimustuloksista ilmeni, että vastaajista noin viidennes oli joutunut koulu-kiusatuksi. Lähes puolet oppilaista koki, ettei heidän koulussaan oltu puututtu riittävästi koulukiusaamiseen. Tärkeimpinä keinoina koulukiusaamisen ennaltaehkäisyssä oppilaat toivat esiin yhteisen toiminnan lisäämisen sekä välituntivalvonnan tehostamisen. Lisäksi oppilaat toivoivat nopeaa puuttumista koulukiusaamiseen. Opettajan merkitys koulukiusaamisen ennaltaehkäisyssä ja siihen puuttumisessa korostui oppilaiden vastauksissa.
Asiasanat: koulukiusaaminen, ennaltaehkäisy, alakoulu.