Mobiilisovelluksen lanseeraus
Hyyppä, Jani (2013)
Hyyppä, Jani
Vaasan ammattikorkeakoulu
2013
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305138119
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305138119
Tiivistelmä
Tutkimuksessa on selvitetty mitä asioita on otettava huomioon mobiilisovellusta julkaistaessa. Aiheen valintaperuste oli oma mielenkiinto suhteellisen uuteen ja huimasti markkinapotentiaalia omaavaan alaan. Tutkimuksen teoriaosuus kertoo, millaisesta alasta on kyse ja auttaa tulkitsemaan tutkimuksen empiiristä osaa. Teoriaosion teemoina ovat tuotteen-, markkinoinnin-, lanseerauksen- ja Born global -yritysten teoriat. Laajimmin on käsitelty älylaitteisiin liittyvää käytännönläheisempää teoriaa, kuten tietoa kyseisten laitteiden tämän hetkisestä kilpailutilanteesta. Tutkimusmenetelmäksi on valittu kvalitatiivinen menetelmä ja tutkimus on toteutettu haastattelemalla kolmea mobiilisovellusalalla toimivaa henkilöä. Tutkimuksessa selvisi, että alalla työskentelee useita erilaisia toimijoita suuryritysten ammattilaisista omaksi iloksi mobiilisovelluksia tekeviin ja julkaiseviin henkilöihin. Haastateltavat edustivat molempia ääripäitä ja vastaukset erosivat toisistaan suuresti. Suuryrityksen näkökulma painotti markkinointia kilpailijoista erottumisen välineenä. Pienemmät toimijat halusivat myös erottua kilpailijoistaan, mutta painottivat tuotteen omaperäisyyden ja laadun merkitystä tässä tehtävässä.