Asiakkaiden ja yhteistyötahojen kokemuksia etsivästä nuorisotyöstä Kuusiokunnissa
Leppäkangas, Elisa (2013)
Leppäkangas, Elisa
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305107566
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305107566
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on tehty yhteistyössä Kuusiokuntien etsivän nuorisotyön kanssa. Opinnäytetyöni tavoitteena on selvittää, miten asiakkaat kokevat etsivän nuorisotyön palvelun Kuusiokuntien alueella ja kuinka moniammatillinen yhteistyö sujuu etsivän nuorisotyön ja muiden toimijoiden välillä. Tavoitteena on myös saada kehitysehdotuksia asiakkailta ja yhteistyötahoilta koskien etsivää nuorisotyötä ja yhteistyötä heidän kanssaan.
Tutkimukseni lähestymistapa on laadullinen eli kvalitatiivinen. Aineistonkeruumenetelmänä on teemahaastattelu ja aineiston analyysimenetelmänä on sisällönanalyysi. Haastatteluun osallistui neljä etsivän nuorisotyön asiakasta ja viisi yhteistyötahon edustajaa. Teoriaosuudessa käsitellään etsivää nuorisotyötä, syrjäytymistä, moniammatillista yhteistyötä sekä asiakas- ja toimijalähtöistä kehittämistä.
Tutkimustulosten mukaan asiakkaat ovat kokeneet etsivän nuorisotyön positiivisesti. Työskentely etsivien nuorisotyöntekijöiden kanssa on asiakkaiden mukaan helppoa ja rentoa. Asiakkaat luottavat työntekijöihin ja kokevat, että heidän oma äänensä tulee kuuluviin. He kokevat saaneensa apua ja tukea etsivältä nuorisotyöltä muun muassa koulu- ja työasioissa. Asiakkaat kokevat etsivän nuorisotyön tarpeellisena palveluna ja suosittelevat sitä muillekin nuorille.
Myös yhteistyötahoilla on positiivinen kokemus etsivästä nuorisotyöstä. He kokevat etsivän nuorisotyön tärkeäksi toimijaksi ja yhteistyökumppaniksi palveluverkostossa. Yhteistyö koetaan helpoksi ja toimivaksi ja siihen on muotoutunut tietynlainen malli, jolla edetään. Yhteistyö sisältää monipuolista toimintaa, niin asiakkaiden asioiden hoitoa kuin toiminnan suunnittelua ja kehittämistäkin.
Etsivän nuorisotyön kehittämiseen asiakkaat ja yhteistyötahot toivat esille monipuolisesti asioita. Asiakkaat toivovat enemmän mainostusta etsivästä nuorisotyöstä nuorille, nopeaa yhteydenottoa nuoriin sekä tutustumista asiakkaisiin kunnolla. Yhteistyötahojen kehitysehdotuksia ovat muun muassa pysyvät työntekijät, resurssien tarpeen seuraaminen ja lisääminen sekä panostaminen moniammatilliseen yhteistyöhön.
Tutkimukseni lähestymistapa on laadullinen eli kvalitatiivinen. Aineistonkeruumenetelmänä on teemahaastattelu ja aineiston analyysimenetelmänä on sisällönanalyysi. Haastatteluun osallistui neljä etsivän nuorisotyön asiakasta ja viisi yhteistyötahon edustajaa. Teoriaosuudessa käsitellään etsivää nuorisotyötä, syrjäytymistä, moniammatillista yhteistyötä sekä asiakas- ja toimijalähtöistä kehittämistä.
Tutkimustulosten mukaan asiakkaat ovat kokeneet etsivän nuorisotyön positiivisesti. Työskentely etsivien nuorisotyöntekijöiden kanssa on asiakkaiden mukaan helppoa ja rentoa. Asiakkaat luottavat työntekijöihin ja kokevat, että heidän oma äänensä tulee kuuluviin. He kokevat saaneensa apua ja tukea etsivältä nuorisotyöltä muun muassa koulu- ja työasioissa. Asiakkaat kokevat etsivän nuorisotyön tarpeellisena palveluna ja suosittelevat sitä muillekin nuorille.
Myös yhteistyötahoilla on positiivinen kokemus etsivästä nuorisotyöstä. He kokevat etsivän nuorisotyön tärkeäksi toimijaksi ja yhteistyökumppaniksi palveluverkostossa. Yhteistyö koetaan helpoksi ja toimivaksi ja siihen on muotoutunut tietynlainen malli, jolla edetään. Yhteistyö sisältää monipuolista toimintaa, niin asiakkaiden asioiden hoitoa kuin toiminnan suunnittelua ja kehittämistäkin.
Etsivän nuorisotyön kehittämiseen asiakkaat ja yhteistyötahot toivat esille monipuolisesti asioita. Asiakkaat toivovat enemmän mainostusta etsivästä nuorisotyöstä nuorille, nopeaa yhteydenottoa nuoriin sekä tutustumista asiakkaisiin kunnolla. Yhteistyötahojen kehitysehdotuksia ovat muun muassa pysyvät työntekijät, resurssien tarpeen seuraaminen ja lisääminen sekä panostaminen moniammatilliseen yhteistyöhön.