Opetuksen tukipalvelujen kehittäminen : Mikkelin ammattikorkeakoulun opiskelijapalvelut
Autio, Sanna (2009)
Autio, Sanna
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912087425
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912087425
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on opetuksen tukipalvelujen kehittäminen Mikkelin ammattikorkeakoulun opiskelijapalveluissa. Opinnäytetyö perustuu tapaustutkimukseen, jonka tutkimusongelmana oli, miten opiskelijapalvelujen ja koulutusohjelmien välistä yhteistyötä voisi parantaa ja toimintatapoja yhtenäistää. Tavoitteena oli laatia kehittämissuunnitelma opiskelijapalvelujen ja koulutusohjelmien yhteistyön kehittämiseksi, sekä pohtia opintosihteerin tulevaisuuden työnkuvaa.
Tutkimus koostui kahdesta osasta, sekä kvalitatiivisesta että kvantitatiivisesta tutkimuksesta. Koulutusohjelmien opintoasiainhallinnosta vastaavien opintosihteerien mielipiteitä koostettiin teemahaastattelujen avulla. Koulutus- ja opiskelijavastaaville opettajille kohdistettiin lomakekysely. Tutkimusosioiden tarkoituksena oli kartoittaa laitosten hyviä toimintatapoja, yhteistyön muotoja, vastuunjakoa sekä mahdollisia ongelmakohtia ja kehittämiskohteita.
Teoreettinen viitekehys pohjautuu asiantuntijaorganisaatioiden erityispiirteisiin, nykyaikaisten oppilaitosorganisaatioiden johtamiseen ja yhteistyön kehittämiseen työyhteisössä. Teoriaosuudessa on käsitelty myös opiskelijan ohjauksen kehittämistä ammattikorkeakouluissa.
Kehittämissuunnitelman tärkeimpänä teemana on opintosihteerien ja koulutusohjelmien välisten hyvien toimintatapojen levittäminen kaikkeen koulutusohjelmayhteistyöhön. Hyvien toimintatapojen myötä yhteistyön sujuvuutta ja avointa vuorovaikutusta voidaan lisätä. Teorian perusteella tulee huomioida, että ammattikorkeakoulu on asiantuntijaorganisaatio, jossa asiantuntijoiden sitoutumista, motivaatiota ja luovuutta tulisi tukea. Luomalla joustavia osaamisverkostoja koulutusohjelmarajat ylittäen, voidaan henkilöstön monipuolista osaamista hyödyntää paremmin.
Opiskelijapalvelujen ja koulutusohjelmien yhteistyön luontevimmaksi kehittämiskohteeksi nousi tutkimusten perusteella opiskelijan ohjaus. Yhteistyön tiivistämisen avulla voidaan vaikuttaa opiskelijan opintojen edistymisessä mahdollisesti ilmenevien ongelmien ennaltaehkäisyyn.
Tutkimus koostui kahdesta osasta, sekä kvalitatiivisesta että kvantitatiivisesta tutkimuksesta. Koulutusohjelmien opintoasiainhallinnosta vastaavien opintosihteerien mielipiteitä koostettiin teemahaastattelujen avulla. Koulutus- ja opiskelijavastaaville opettajille kohdistettiin lomakekysely. Tutkimusosioiden tarkoituksena oli kartoittaa laitosten hyviä toimintatapoja, yhteistyön muotoja, vastuunjakoa sekä mahdollisia ongelmakohtia ja kehittämiskohteita.
Teoreettinen viitekehys pohjautuu asiantuntijaorganisaatioiden erityispiirteisiin, nykyaikaisten oppilaitosorganisaatioiden johtamiseen ja yhteistyön kehittämiseen työyhteisössä. Teoriaosuudessa on käsitelty myös opiskelijan ohjauksen kehittämistä ammattikorkeakouluissa.
Kehittämissuunnitelman tärkeimpänä teemana on opintosihteerien ja koulutusohjelmien välisten hyvien toimintatapojen levittäminen kaikkeen koulutusohjelmayhteistyöhön. Hyvien toimintatapojen myötä yhteistyön sujuvuutta ja avointa vuorovaikutusta voidaan lisätä. Teorian perusteella tulee huomioida, että ammattikorkeakoulu on asiantuntijaorganisaatio, jossa asiantuntijoiden sitoutumista, motivaatiota ja luovuutta tulisi tukea. Luomalla joustavia osaamisverkostoja koulutusohjelmarajat ylittäen, voidaan henkilöstön monipuolista osaamista hyödyntää paremmin.
Opiskelijapalvelujen ja koulutusohjelmien yhteistyön luontevimmaksi kehittämiskohteeksi nousi tutkimusten perusteella opiskelijan ohjaus. Yhteistyön tiivistämisen avulla voidaan vaikuttaa opiskelijan opintojen edistymisessä mahdollisesti ilmenevien ongelmien ennaltaehkäisyyn.