Anoreksia ja bulimia nuorten keskuudessa - Oppitunti 8.luokkalaisille
Slunga, Susanna; Parkkasaari, Elisa (2013)
Slunga, Susanna
Parkkasaari, Elisa
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305087188
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305087188
Tiivistelmä
Projektimuotoisen kehittämistehtävämme tarkoituksena oli antaa opinnäytetyömme pohjalta tietoa 8. luokkalaisille nuorille anoreksiasta eli laihuushäiriöstä ja bulimiasta eli ahmimishäiriöstä. Työn tavoitteena oli ennaltaehkäisevästi saada nuoret ymmärtämään näiden kahden yleisimmän syömishäiriön vakavuus, lisätä heidän tietoaan sairaudesta sekä saada nuoret tunnistamaan sairauden yleisimmät tunnusmerkit. Tavoitteenamme oli myös saada kokemusta ja valmiutta ryhmänohjaamisesta, nuorten kanssa toimimisesta ja terveyskasvatustilanteiden suunnittelusta ja toteuttamisesta.
Kehittämistehtävä toteutettiin oppituntina Kemissä, Karihaaran koululla, kahdelle 8. luokkaryhmälle keväällä 2013. Aihe oli sisällytetty heidän terveystiedon kurssille. Tuntien sisältöön kuului yleistietoa anoreksiasta ja bulimiasta sekä näiden sairauksien aiheuttaman fyysiset, psyykkiset ja sosiaaliset muutokset sairastuneessa. Oppitunnilla toimme myös esille varhaisen puuttumisen merkityksen ja terveydenhoitajan roolin sairauksien hoidossa nuorten kohdalla.
Oppituntien opetusmateriaalina käytimme laatimaamme PowerPoint-esitystä, paljon kuvia sekä tarinoita nuorena sairastuneiden henkilöiden omakohtaisista kokemuksista. Kirjallisilla palautekyselyillä selvitimme tunnille asetettujen tavoitteiden saavuttamista kahden kysymyksen avulla. Palautteen tarkoituksena on kehittää meitä ohjaajina ja oppituntien suunnittelijoina. Saadun palautteen mukaan asettamamme tavoitteet täyttyivät ja aihe koettiin ajankohtaisena ja tärkeänä.
Tekijöiden valmiudet ja itseluottamus ryhmänohjaajina sekä tulevina terveydenhoitajina ovat lisääntyneet huomattavasti. Kouluterveydenhoitaja on avainasemassa nuorten tavoittamisessa, joten heillä on myös merkittävä rooli terveysneuvonnassa. Yhtenä oleellisena osana terveydenhoitajan työtä on hallita ryhmänohjaustaidot sekä pitää erilaisia oppitunteja ryhmille. Terveydenhoitajan tulee olla tietoinen nykypäivän nuorten trendeistä sekä hallita tuorein tietotaito, silloin myös yhteistyö nuorten kanssa sujuu ja ennaltaehkäisevä hoito mahdollistuu.
Kehittämistehtävä toteutettiin oppituntina Kemissä, Karihaaran koululla, kahdelle 8. luokkaryhmälle keväällä 2013. Aihe oli sisällytetty heidän terveystiedon kurssille. Tuntien sisältöön kuului yleistietoa anoreksiasta ja bulimiasta sekä näiden sairauksien aiheuttaman fyysiset, psyykkiset ja sosiaaliset muutokset sairastuneessa. Oppitunnilla toimme myös esille varhaisen puuttumisen merkityksen ja terveydenhoitajan roolin sairauksien hoidossa nuorten kohdalla.
Oppituntien opetusmateriaalina käytimme laatimaamme PowerPoint-esitystä, paljon kuvia sekä tarinoita nuorena sairastuneiden henkilöiden omakohtaisista kokemuksista. Kirjallisilla palautekyselyillä selvitimme tunnille asetettujen tavoitteiden saavuttamista kahden kysymyksen avulla. Palautteen tarkoituksena on kehittää meitä ohjaajina ja oppituntien suunnittelijoina. Saadun palautteen mukaan asettamamme tavoitteet täyttyivät ja aihe koettiin ajankohtaisena ja tärkeänä.
Tekijöiden valmiudet ja itseluottamus ryhmänohjaajina sekä tulevina terveydenhoitajina ovat lisääntyneet huomattavasti. Kouluterveydenhoitaja on avainasemassa nuorten tavoittamisessa, joten heillä on myös merkittävä rooli terveysneuvonnassa. Yhtenä oleellisena osana terveydenhoitajan työtä on hallita ryhmänohjaustaidot sekä pitää erilaisia oppitunteja ryhmille. Terveydenhoitajan tulee olla tietoinen nykypäivän nuorten trendeistä sekä hallita tuorein tietotaito, silloin myös yhteistyö nuorten kanssa sujuu ja ennaltaehkäisevä hoito mahdollistuu.