Koneurakointi Ovaska Oy:n laatujärjestelmä
Niskanen, Tuomo (2013)
Niskanen, Tuomo
Saimaan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304104258
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304104258
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli rakentaa SFS EN ISO 9001:2008 -standardin mukainen laatujärjestelmän runko Koneurakointi Ovaska Oy:lle. Laatujärjestelmän rungon luominen muodostui yrityksen prosessien määrittämisestä, niiden menettely- ja toimintaohjeiden rakentamisesta sekä työmaan laadunvarmistuslomakkeiden luomisesta. Lähtötietona oli, ettei Koneurakointi Ovaska Oy:llä ole käytössä aiempaa laatujärjestelmää.
Teoriaosuudessa käsitellään yleisesti laadun käsitettä ja tarkastellaan SFS EN ISO 9001:2008 -standardin asettamia vaatimuksia laatujärjestelmälle. Koneurakointi Ovaska Oy:n laatujärjestelmä sisältää yritysesittelyn, pääprosessien kuvaamisen sekä vastuiden jakamisen. Lisäksi se käsittelee työmaan laadunvarmistusta koskevien lomakkeiden luomista sekä kehittämistä.
Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi tavoitteen mukainen runko Koneurakointi Ovaska Oy:n laatujärjestelmälle. Tämän lisäksi yrityksen työnjohdon käyttöön kehitettiin kymmenkunta laadunvarmistuksen lomaketta, joilla pyritään kehittämään ja ohjaamaan työmaan laadukasta toimintaa. Näin ollen yrityksen laatujärjestelmä on yhden askeleen lähempänä sertifiointia ja organisaatio sen laadukkaan toiminnan kehittämistä. Laatujärjestelmän valmistumisen jälkeisen käytännön kokemuksen perusteella voidaan arvioida koko projektin onnistumista.
Teoriaosuudessa käsitellään yleisesti laadun käsitettä ja tarkastellaan SFS EN ISO 9001:2008 -standardin asettamia vaatimuksia laatujärjestelmälle. Koneurakointi Ovaska Oy:n laatujärjestelmä sisältää yritysesittelyn, pääprosessien kuvaamisen sekä vastuiden jakamisen. Lisäksi se käsittelee työmaan laadunvarmistusta koskevien lomakkeiden luomista sekä kehittämistä.
Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi tavoitteen mukainen runko Koneurakointi Ovaska Oy:n laatujärjestelmälle. Tämän lisäksi yrityksen työnjohdon käyttöön kehitettiin kymmenkunta laadunvarmistuksen lomaketta, joilla pyritään kehittämään ja ohjaamaan työmaan laadukasta toimintaa. Näin ollen yrityksen laatujärjestelmä on yhden askeleen lähempänä sertifiointia ja organisaatio sen laadukkaan toiminnan kehittämistä. Laatujärjestelmän valmistumisen jälkeisen käytännön kokemuksen perusteella voidaan arvioida koko projektin onnistumista.