Nuoret kulttuuritapahtuman järjestäjinä : osallisuutta sosiokulttuurisen innostamisen menetelmin
Pennanen, Silja; Viitala, Veera (2013)
Pennanen, Silja
Viitala, Veera
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304265192
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304265192
Tiivistelmä
Nuoret kulttuuritapahtuman järjestäjinä -opinnäytetyön tarkoituksena oli ottaa käyttöön uusi toimintamuoto, joka mahdollistaa nuorten aidon osallisuuden. Toimintamuodossa nuoret suunnittelivat ja toteuttivat kulttuuritapahtuman Harjun nuorisotalolle. Tapahtumaa suunniteltiin yhdeksällä tapaamiskerralla, jotka toteutettiin sosiokulttuurisen innostamisen periaatteilla. Nuorten järjestämä kulttuuritapahtuma koostui nuorten itse suunnittelemista ja vetämistä työpajoista.
Opinnäytetyöprosessi toteutettiin työelämäyhteistyössä Harjun nuorisotalon kanssa. Toiminnallinen opinnäytetyö perustuu osallisuusteorioihin ja Leena Kurjen käsitykseen sosiokulttuurisesta innostamisesta. Opinnäytetyön toimintamuodossa ohjaajan rooli on olla taustatukena ja organisoijana, nuorten vaikuttaessa ja tehdessä päätöksiä. Opinnäytetyön tärkein tavoite oli nuorten osallisuuden toteutuminen prosessin kaikissa vaiheissa. Osallisuuden toteutumista arvioitiin läpi opinnäytetyön nuorten antaman palautteen pohjalta.
Uuden toimintamuodon kehittämisen lisäksi prosessin tarkoituksena oli luoda siihen osallistuville nuorille mahdollisuus osallisuuteen, tuoda omaa ääntään kuuluviin ja sitä kautta vaikuttaa itseään koskeviin asioihin Helsingissä. Opinnäytetyön tavoitteena oli sosiokulttuurisen innostamisen teorian mukaisesti, että aikuisten rooli pienisi projektin edetessä ja nuoret ottaisivat mahdollisimman paljon vastuuta tapahtuman järjestämisestä. Nuoret tunsivat itsensä vaikutusvaltaisiksi kaikissa prosessin vaiheissa ja menetelmä jätti heille myönteisen kokemuksen osallisuudesta. Sen ansiosta heille jäi into myös tulevaisuudessa järjestää ja vaikuttaa.
Opinnäytetyön toimintamuotoa tulisi hyödyntää erilaisissa ympäristöissä nuorten kanssa työskenneltäessä. Toimintamuodolle sopivia toimintaympäristöjä ovat esimerkiksi nuorisotalot ja oppilaitokset, erityisesti yläasteet ja lukiot. Järjestämällä tapahtuman osallistavan toimintamuodon periaatteilla, nuoret voivat aidosti tuntea osallisuutta ja vaikuttamismahdollisuutta omassa kaupungissaan. Kokemus osallisuudesta ehkäisee sosiaalista syrjäytymistä ja lisää nuoren kokemusta itsestään täysivaltaisina yhteiskunnan jäsenenä. Nuorten osallisuus takaa sen, että Suomessa elää tulevaisuudessa kykeneviä, itseensä uskovia, vaikuttamiseen pyrkiviä aktiivisia kansalaisia.
Opinnäytetyöprosessi toteutettiin työelämäyhteistyössä Harjun nuorisotalon kanssa. Toiminnallinen opinnäytetyö perustuu osallisuusteorioihin ja Leena Kurjen käsitykseen sosiokulttuurisesta innostamisesta. Opinnäytetyön toimintamuodossa ohjaajan rooli on olla taustatukena ja organisoijana, nuorten vaikuttaessa ja tehdessä päätöksiä. Opinnäytetyön tärkein tavoite oli nuorten osallisuuden toteutuminen prosessin kaikissa vaiheissa. Osallisuuden toteutumista arvioitiin läpi opinnäytetyön nuorten antaman palautteen pohjalta.
Uuden toimintamuodon kehittämisen lisäksi prosessin tarkoituksena oli luoda siihen osallistuville nuorille mahdollisuus osallisuuteen, tuoda omaa ääntään kuuluviin ja sitä kautta vaikuttaa itseään koskeviin asioihin Helsingissä. Opinnäytetyön tavoitteena oli sosiokulttuurisen innostamisen teorian mukaisesti, että aikuisten rooli pienisi projektin edetessä ja nuoret ottaisivat mahdollisimman paljon vastuuta tapahtuman järjestämisestä. Nuoret tunsivat itsensä vaikutusvaltaisiksi kaikissa prosessin vaiheissa ja menetelmä jätti heille myönteisen kokemuksen osallisuudesta. Sen ansiosta heille jäi into myös tulevaisuudessa järjestää ja vaikuttaa.
Opinnäytetyön toimintamuotoa tulisi hyödyntää erilaisissa ympäristöissä nuorten kanssa työskenneltäessä. Toimintamuodolle sopivia toimintaympäristöjä ovat esimerkiksi nuorisotalot ja oppilaitokset, erityisesti yläasteet ja lukiot. Järjestämällä tapahtuman osallistavan toimintamuodon periaatteilla, nuoret voivat aidosti tuntea osallisuutta ja vaikuttamismahdollisuutta omassa kaupungissaan. Kokemus osallisuudesta ehkäisee sosiaalista syrjäytymistä ja lisää nuoren kokemusta itsestään täysivaltaisina yhteiskunnan jäsenenä. Nuorten osallisuus takaa sen, että Suomessa elää tulevaisuudessa kykeneviä, itseensä uskovia, vaikuttamiseen pyrkiviä aktiivisia kansalaisia.