Tapahtumanjärjestämisen ulkoistaminen : Viestintä- ja tapahtumatoimisto
Apell, Anniina; Kerminen, Tiina (2009)
Apell, Anniina
Kerminen, Tiina
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912036941
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912036941
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli tehdä kyselytutkimus viestintä- ja tapahtumatoimisto Yritys X:lle. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää miksi yritykset ulkoistavat tapahtuman järjestämisen tai miksi ne järjestävät tapahtuman itse ja tästä muotoutui myös tutkimusongelmamme. Toimeksiantaja halusi tutki-muksella myös selvittää mitä lisäarvoa yritykset hakevat ulkoistaessaan tapahtuman kokonaan tai osia siitä. Toimeksiantaja haluaa pysyä salaisena, joten tässä työssä toimeksiantajasta puhutaan nimellä Yritys X.
Opinnäytetyömme viitekehys muodostui business to business -osiosta, palvelun ulkoistamisesta ja asia-kassuhdemarkkinoinnista. Näiden teorioiden avulla saimme hyvän yleiskuvan tutkittavasta aihealueesta. Tutkimusmenetelmänä käytimme pääosin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää ja tutkimusaineiston hankimme Webropol-ohjelman avulla sähköpostikyselynä toimeksiantajan asiakkailta ja potentiaalisilta asiakkailta.
Tutkimuksemme tuloksista selvisi, että yritykset ulkoistavat tapahtuman järjestämisen yleensä uusien ideoiden, tapahtumatoimistojen asiantuntemuksen ja resurssien säästön vuoksi. Nämä samat syyt ovat myös lisäarvon tuottajia tapahtumaa ulkoistaessa. Tutkimuksesta kävi ilmi, että yritykset järjestävät ta-pahtuman itse yleensä edullisuuden ja tapahtuman luottamuksen vuoksi.
Opinnäytetyömme viitekehys muodostui business to business -osiosta, palvelun ulkoistamisesta ja asia-kassuhdemarkkinoinnista. Näiden teorioiden avulla saimme hyvän yleiskuvan tutkittavasta aihealueesta. Tutkimusmenetelmänä käytimme pääosin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää ja tutkimusaineiston hankimme Webropol-ohjelman avulla sähköpostikyselynä toimeksiantajan asiakkailta ja potentiaalisilta asiakkailta.
Tutkimuksemme tuloksista selvisi, että yritykset ulkoistavat tapahtuman järjestämisen yleensä uusien ideoiden, tapahtumatoimistojen asiantuntemuksen ja resurssien säästön vuoksi. Nämä samat syyt ovat myös lisäarvon tuottajia tapahtumaa ulkoistaessa. Tutkimuksesta kävi ilmi, että yritykset järjestävät ta-pahtuman itse yleensä edullisuuden ja tapahtuman luottamuksen vuoksi.