Markkinatutkimus tuotteen kaupallistamismahdollisuuksista
Salonen, Mikko (2013)
Salonen, Mikko
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303263670
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303263670
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aihe oli laatia markkinatutkimus suomalaiselle teknologia-alan suunnittelu- ja palveluyritykselle, Protacon Oy:lle. Opinnäytetyön aiheena oli selvittää Protaconilla kehitteellä olevan uuden tuotteen kaupallistamismahdollisuuksia ja siihen liittyen tehdä markkinatutkimus. Markkinatutkimus laadittiin yhteistyössä Protaconin Site Managerin Matti Leinon ja vanhemman konsultin Kai Pekarilan kanssa, joista oli paljon apua työn tekemiseen.
Tutkimuksen aineistoa kerättiin keväällä 2013. Tutkimuksen haastattelu suoritettiin kasvotusten ja tutkimuksen otanta oli 13 henkilöä. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin kuormansidontaa ja sidontaan liittyviä suomalaisia lakeja ja velvoitteita. Lisäksi teoriaosiossa tarkasteltiin tuotekehitystä, markkinatutkimusvaihtoehtoja ja markkinatutkimuksen teoriaa. Markkinatutkimus toteutettiin kvalitatiivisena markki-natutkimuksena. Tutkimusmenetelmäksi valittiin kvalitatiivinen, koska tutkittavasta aiheesta ei tutkimuksen alkuvaiheessa tiedetty kovinkaan paljon.
Opinnäytetyön empiirisessä osassa käytiin läpi ongelman tai tavoitteen määrittäminen, tutkimuksen käytännön toteutus, tutkimuksen tulokset, tulosten analysointi, yh-teenveto ja pohdinta. Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi tuotteen kohdennettu käyttäjä-ryhmä ja tuotteen soveltamisvaihtoehdot. Tutkimuksessa tutkittiin myös erikseen tuotteen integroimista.
Tutkimuksen aineistoa kerättiin keväällä 2013. Tutkimuksen haastattelu suoritettiin kasvotusten ja tutkimuksen otanta oli 13 henkilöä. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin kuormansidontaa ja sidontaan liittyviä suomalaisia lakeja ja velvoitteita. Lisäksi teoriaosiossa tarkasteltiin tuotekehitystä, markkinatutkimusvaihtoehtoja ja markkinatutkimuksen teoriaa. Markkinatutkimus toteutettiin kvalitatiivisena markki-natutkimuksena. Tutkimusmenetelmäksi valittiin kvalitatiivinen, koska tutkittavasta aiheesta ei tutkimuksen alkuvaiheessa tiedetty kovinkaan paljon.
Opinnäytetyön empiirisessä osassa käytiin läpi ongelman tai tavoitteen määrittäminen, tutkimuksen käytännön toteutus, tutkimuksen tulokset, tulosten analysointi, yh-teenveto ja pohdinta. Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi tuotteen kohdennettu käyttäjä-ryhmä ja tuotteen soveltamisvaihtoehdot. Tutkimuksessa tutkittiin myös erikseen tuotteen integroimista.