Pahoinpitelyn merkit : opas päiväkodille pahoinpitelyepäilyistä
Elo, Niina (2009)
Elo, Niina
Turun ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912047021
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912047021
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyöni tehtävänä oli luoda Turun kaupungin Heinikonkadun päiväkodille opaskirja. Oppaan tavoitteena oli päiväkodin henkilökunnan ohjeistaminen lasten pahoinpitelyjen tunnistamisessa. Toisena tavoitteena oppaalla oli ohjeistaa, kuinka henkilökunnan tulisi toimia pahoinpitelyepäilyn noustessa esiin.
Uusi lastensuojelulaki korostaa päiväkodin roolia pahoinpitelyihin puuttumisessa. Päiväkodin johtaja koki työn tarpeellisena ja lähti innoissaan mukaan ehdotettuani aihetta. Oman kokemuseni mukaan kaikki päiväkodeissa työskentelevät eivät tunnista lasten pahoinpitelyn tunnusmerkkejä, eivätkä he aina tiedä, miten epäilyn jälkeen tulisi toimia.
Suoritin harjoittelun päiväkodissa ja harjoittelun aikana keräsin päiväkodin henkilökunnalta toiveita oppaan sisältöön. Harjoittelun jälkeen pidimme yhteyttä sähköpostitse. Päiväkodin johtajan kanssa sovimme, että keräsin oppaan lähdemateriaalit kirjallisista lähteistä. Oppaassa muistutan lapsen oikeuksista. Kerron fyysisen, psyykkisen ja seksuaalisen pahoinpitely määritelmät. Käsittelen, miten voi tunnistaa pahoinpidellyn lapsen ja mitkä ovat lapsen selviytymiskeinoja. Käsittelen myös traumaperäisen stressihäiriön.
Oppaassa tuon esille päiväkodin henkilökunnan merkityksen pahoinpitelyepäilyjen esille tuojina ja kerron, miten henkilökunnan epäily voi herätä. Käsittelen, miten päiväkodin henkilökunnan tulisi toimia pahoinpitelyepäilyn heräämisen jälkeen. Ohjeistan myös lastensuojeluilmoituksen teossa ja kerron mitä lastensuojeluilmoituksesta seuraa.
Onnistuin luomaan oppaasta monipuolisen ja selkeän kokonaisuuden. Päiväkodista saamani palaute oli hyvää ja he olivat tyytyväisiä oppaan sisältöihin. Uskon, että oppaasta on tulevaisuudessa varmasti hyötyä päiväkodin henkilökunnalle, heidän kohdatessaan lasten pahoinpitelyepäilyjä. Opas ei ole sidoksissa vain Heinikonkadun päiväkotiin, vaan se on levitettävissä toisiin päiväkoteihin.
Uusi lastensuojelulaki korostaa päiväkodin roolia pahoinpitelyihin puuttumisessa. Päiväkodin johtaja koki työn tarpeellisena ja lähti innoissaan mukaan ehdotettuani aihetta. Oman kokemuseni mukaan kaikki päiväkodeissa työskentelevät eivät tunnista lasten pahoinpitelyn tunnusmerkkejä, eivätkä he aina tiedä, miten epäilyn jälkeen tulisi toimia.
Suoritin harjoittelun päiväkodissa ja harjoittelun aikana keräsin päiväkodin henkilökunnalta toiveita oppaan sisältöön. Harjoittelun jälkeen pidimme yhteyttä sähköpostitse. Päiväkodin johtajan kanssa sovimme, että keräsin oppaan lähdemateriaalit kirjallisista lähteistä. Oppaassa muistutan lapsen oikeuksista. Kerron fyysisen, psyykkisen ja seksuaalisen pahoinpitely määritelmät. Käsittelen, miten voi tunnistaa pahoinpidellyn lapsen ja mitkä ovat lapsen selviytymiskeinoja. Käsittelen myös traumaperäisen stressihäiriön.
Oppaassa tuon esille päiväkodin henkilökunnan merkityksen pahoinpitelyepäilyjen esille tuojina ja kerron, miten henkilökunnan epäily voi herätä. Käsittelen, miten päiväkodin henkilökunnan tulisi toimia pahoinpitelyepäilyn heräämisen jälkeen. Ohjeistan myös lastensuojeluilmoituksen teossa ja kerron mitä lastensuojeluilmoituksesta seuraa.
Onnistuin luomaan oppaasta monipuolisen ja selkeän kokonaisuuden. Päiväkodista saamani palaute oli hyvää ja he olivat tyytyväisiä oppaan sisältöihin. Uskon, että oppaasta on tulevaisuudessa varmasti hyötyä päiväkodin henkilökunnalle, heidän kohdatessaan lasten pahoinpitelyepäilyjä. Opas ei ole sidoksissa vain Heinikonkadun päiväkotiin, vaan se on levitettävissä toisiin päiväkoteihin.