Naistenlehden miehet mieskuvan ilmentäjinä
Vanha, Tommi (2013)
Vanha, Tommi
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303133273
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303133273
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin, miten naistenlehdet ilmentävät mieskuvaa lukijoillensa. Elämme erittäin visuaalisessa maailmassa, jossa kuvien merkitys on ilmeinen. Kun visuaalisuus tulee lehdissä entistä tärkeämmäksi, on niiden laatuun ja sisältöön alettu kiinnittää huomiota entistä enemmän. On pohdittu, missä määrin valokuva kertoo totuuden vai onko valokuvan antama kuva pelkkä illuusio todellisuudesta.
Miestutkimus tutkii miehisyyttä yhteiskunnassa ja pohtii miehisyyden kehitystä ja trendejä. Perinteiset miehisyyden stereotypiat ovat ihmisissä vahvoina. Tutkimus esittää, että mieheksi ei synnytä vaan kasvetaan. Miehinen urheilija, maskuliininen hegemonia ja miehen ihmissuhteet ovat tutkimuksen kohteina myös tässä työssä. Kuvista haetaan kuvien antamaa mieskuvaa tänään.
Tutkimusaineistoksi valittiin kolme erityyppistä lehteä, joiden lukijaprofiilit ovat toisistaan täysin erilaisia. Lehdet olivat Cosmopolitan, Kotiliesi ja Trendi. Kuvien määrä jakaantui hyvinkin epätasaisesti, sillä Cosmopolitanissa kuvia oli 25 kpl, Kotiliedessä 18 kpl ja Trendissä 10 kpl. Tästä huolimatta valinta osoittautui hyväksi, sillä naistenlehtien miehet osoittautuivat kaikissa lehdissä hyvin erilaisiksi. Tämä todistaa, että lehtien visuaalinen aineisto tukee lehden valittua profiilia.
Laadullisessa tutkimuksessa kiinnitettiin huomio miehen ulkoiseen olemukseen, millaisessa ympäristössä mies on kuvattu ja mitä kuvassa tapahtuu. Lisäksi tarkasteltiin muita tasoja esimerkiksi myyttejä, symboleita tai etsittiin omia tulkintoja kuvista. Kuvat analysoitiin semioottisen analyysin keinoin käyttämällä apuna kaaviota ja taulukointia.
Laadullisen tutkimuksen tuloksena voidaan sanoa, että naistenlehtien mies on joko hellä ja rakastava aviomies, nuori ja atleettinen rakastaja tai yksinäinen susi valmiina mihin tahansa. Nykypäivän mies pitää itsestään huolta ja nauttii hienostuneita cocktaileja ravintoloissa. Näiden lehtien perusteella mies ei ollut perhekeskeinen vaan enemmän oman itsensä herra, joka palvoo naista.
Miestutkimus tutkii miehisyyttä yhteiskunnassa ja pohtii miehisyyden kehitystä ja trendejä. Perinteiset miehisyyden stereotypiat ovat ihmisissä vahvoina. Tutkimus esittää, että mieheksi ei synnytä vaan kasvetaan. Miehinen urheilija, maskuliininen hegemonia ja miehen ihmissuhteet ovat tutkimuksen kohteina myös tässä työssä. Kuvista haetaan kuvien antamaa mieskuvaa tänään.
Tutkimusaineistoksi valittiin kolme erityyppistä lehteä, joiden lukijaprofiilit ovat toisistaan täysin erilaisia. Lehdet olivat Cosmopolitan, Kotiliesi ja Trendi. Kuvien määrä jakaantui hyvinkin epätasaisesti, sillä Cosmopolitanissa kuvia oli 25 kpl, Kotiliedessä 18 kpl ja Trendissä 10 kpl. Tästä huolimatta valinta osoittautui hyväksi, sillä naistenlehtien miehet osoittautuivat kaikissa lehdissä hyvin erilaisiksi. Tämä todistaa, että lehtien visuaalinen aineisto tukee lehden valittua profiilia.
Laadullisessa tutkimuksessa kiinnitettiin huomio miehen ulkoiseen olemukseen, millaisessa ympäristössä mies on kuvattu ja mitä kuvassa tapahtuu. Lisäksi tarkasteltiin muita tasoja esimerkiksi myyttejä, symboleita tai etsittiin omia tulkintoja kuvista. Kuvat analysoitiin semioottisen analyysin keinoin käyttämällä apuna kaaviota ja taulukointia.
Laadullisen tutkimuksen tuloksena voidaan sanoa, että naistenlehtien mies on joko hellä ja rakastava aviomies, nuori ja atleettinen rakastaja tai yksinäinen susi valmiina mihin tahansa. Nykypäivän mies pitää itsestään huolta ja nauttii hienostuneita cocktaileja ravintoloissa. Näiden lehtien perusteella mies ei ollut perhekeskeinen vaan enemmän oman itsensä herra, joka palvoo naista.