IBM Coremetrics - Web Analytics and Digital Marketing Optimization
Ruuskanen, Aleksi (2013)
Ruuskanen, Aleksi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303073083
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303073083
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on saada perusteellinen näkemys kävijäseurannasta, ja siitä kuinka sitä voi käyttää hyödyksi verkkosivujen vierailijoiden käännyttämiseksi vakituisiksi vierailijoiksi ja digitaalisen markkinoinnin parantamiseen. Päätavoitteena on tunnistaa neljän kävijäseurantatyökalun hyvät ja huonot puolet, keskittyen erityisesti työkaluun nimeltä IBM Coremetrics Web Analytics.
Opinnäytetyön perustana on IBM Coremetrics Web Analytics työkaluun tutustuminen, sen arvioiminen, sekä sen vertaaminen muihin suosittuihin kävijäseurannan työkaluihin. Työ sisältää myös muiden osapuolten arvosteluja ja raportteja käsitellyistä työkaluista. Lisäksi työ sisältää kaksi tapaustutkimusta IBM Coremetricsista, jotka antavat kuvaa siitä, kuinka Coremetricsin tuotteet toimivat oikeissa tilanteissa. Coremetricsin lisäksi työssä käsitellään Omniture Sitecatalystia, Webtrends Analyticsia, sekä Google Analyticsia.
Kaikki tässä työssä käsitellyt työkalut ovat verkkopalveluja, jotka keräävät tietoa verkkosivun kävijöistä JavaScript tagien avulla. Kaikki työkalut soveltuvat erinomaisesti erilaisten tietojen keräämiseen vieralijoista ja kerättyä tietoa voi käyttää niin verkkosivun kuin digitaalisen markkinoinnin parantamiseen. Oikean työkalun valitseminen on hyvin tapauskohtaista. IBM Coremetrics vaatii IBM WebSphere Commercella rakennetun verkkokaupan, mutta se on helppo ottaa käyttöön, kun taas Omniture SiteCatalystin käyttöönotto vaatii tarkkaa suunnittelua. Webtrends tarjoaa palvelua jolla käyttöönotto on helppoa, mutta työkalusta puuttuu tuki yleisille tiedostoformaateille, joita muut työkalut tukevat. Google Analytics on ilmainen työkalu, mutta sen ominaisuudet eivät välttämättä ole riittävät kokeneemmalle käyttäjälle.
Tulosten perusteella IBM Coremetrics on selvä valinta IBM WebSphere Commerceen perustuvalle laajalle verkkokaupalle, kun taas Google Analytics soveltuu hyvin pienemmille verkkosivuille. Tämä työ antaa tietoa verkossa toimiville yrityksille jotka haluavat parantaa digitaalista markkinointiaan keräämällä tietoa sivuilla vierailevista kävijöistä.
Opinnäytetyön perustana on IBM Coremetrics Web Analytics työkaluun tutustuminen, sen arvioiminen, sekä sen vertaaminen muihin suosittuihin kävijäseurannan työkaluihin. Työ sisältää myös muiden osapuolten arvosteluja ja raportteja käsitellyistä työkaluista. Lisäksi työ sisältää kaksi tapaustutkimusta IBM Coremetricsista, jotka antavat kuvaa siitä, kuinka Coremetricsin tuotteet toimivat oikeissa tilanteissa. Coremetricsin lisäksi työssä käsitellään Omniture Sitecatalystia, Webtrends Analyticsia, sekä Google Analyticsia.
Kaikki tässä työssä käsitellyt työkalut ovat verkkopalveluja, jotka keräävät tietoa verkkosivun kävijöistä JavaScript tagien avulla. Kaikki työkalut soveltuvat erinomaisesti erilaisten tietojen keräämiseen vieralijoista ja kerättyä tietoa voi käyttää niin verkkosivun kuin digitaalisen markkinoinnin parantamiseen. Oikean työkalun valitseminen on hyvin tapauskohtaista. IBM Coremetrics vaatii IBM WebSphere Commercella rakennetun verkkokaupan, mutta se on helppo ottaa käyttöön, kun taas Omniture SiteCatalystin käyttöönotto vaatii tarkkaa suunnittelua. Webtrends tarjoaa palvelua jolla käyttöönotto on helppoa, mutta työkalusta puuttuu tuki yleisille tiedostoformaateille, joita muut työkalut tukevat. Google Analytics on ilmainen työkalu, mutta sen ominaisuudet eivät välttämättä ole riittävät kokeneemmalle käyttäjälle.
Tulosten perusteella IBM Coremetrics on selvä valinta IBM WebSphere Commerceen perustuvalle laajalle verkkokaupalle, kun taas Google Analytics soveltuu hyvin pienemmille verkkosivuille. Tämä työ antaa tietoa verkossa toimiville yrityksille jotka haluavat parantaa digitaalista markkinointiaan keräämällä tietoa sivuilla vierailevista kävijöistä.