QR-koodien hyödyntäminen printtimainonnassa : case: Yritys X
Ruippo, Sanni (2013)
Ruippo, Sanni
Lahden ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303052915
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303052915
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee QR-koodien hyödyntämistä printtimainonnassa. Tavoitteena oli selvittää, kuinka kiinnostavana vaihtoehtona QR-koodien tuomaa mobiili-linkitysmahdollisuutta printtimainonnassa pidetään sekä tarkastella prittimainonnan kiinnostavuutta mainostajien näkökulmasta
Opinnäytetyö toteutetaan toimeksiantona Yritys X:lle, jonka palveluihin kuuluvat mediamyynti ja mainostoimistopalvelut. Aihetta pidettiin yrityksessä tärkeänä tutkia.
Työn teorieettinen osuus on jaettu kolmeen osaan. Ensimmäisessä osassa käsitellään printtimainontaa sekä sen kehitystä. Toinen osio käsittelee mobiilimarkkinointia ja teorian kolmas osuus tarkastelee QR-koodeja.
Opinnäytetyön empiiriaosuudessa tutkitaan, kiinnostaako mainostajia QR-koodien hyödyntäminen printtimainonnassa sekä mikä on printtimainonnan tulevaisuus. Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Tiedonhankintamenetelmänä oli kyselylomake, joka lähetettiin sähköpostitse kehikkoperusjoukolle. Kyselyyn pääsi viestissä olevan linkin kautta. Tutkimus toteutettiin joulukuussa 2012.
Tutkimuksen mukaan printtimainonnan osuus mediamainonnasta on alhainen ja se tulee tulevaisuudessa vielä laskemaan. QR-koodi käsitteenä on Suomessa tunnettu ja sen hyödyntäminen printtimainonnassa kiinnosti mainostajia.
Opinnäytetyö toteutetaan toimeksiantona Yritys X:lle, jonka palveluihin kuuluvat mediamyynti ja mainostoimistopalvelut. Aihetta pidettiin yrityksessä tärkeänä tutkia.
Työn teorieettinen osuus on jaettu kolmeen osaan. Ensimmäisessä osassa käsitellään printtimainontaa sekä sen kehitystä. Toinen osio käsittelee mobiilimarkkinointia ja teorian kolmas osuus tarkastelee QR-koodeja.
Opinnäytetyön empiiriaosuudessa tutkitaan, kiinnostaako mainostajia QR-koodien hyödyntäminen printtimainonnassa sekä mikä on printtimainonnan tulevaisuus. Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Tiedonhankintamenetelmänä oli kyselylomake, joka lähetettiin sähköpostitse kehikkoperusjoukolle. Kyselyyn pääsi viestissä olevan linkin kautta. Tutkimus toteutettiin joulukuussa 2012.
Tutkimuksen mukaan printtimainonnan osuus mediamainonnasta on alhainen ja se tulee tulevaisuudessa vielä laskemaan. QR-koodi käsitteenä on Suomessa tunnettu ja sen hyödyntäminen printtimainonnassa kiinnosti mainostajia.