Asiakastyytyväisyys henkilöstöravintoloissa : Case: Atria Suomi Oy
Bohjanen, Päivi; Ohramaa, Mari (2013)
Bohjanen, Päivi
Ohramaa, Mari
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302222536
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302222536
Tiivistelmä
Lämmintä lounasta syö kodin ulkopuolella päivittäin noin kaksi miljoonaa kansalaista. Vuonna 2008 henkilöstöravintolat tuottivat 61 miljoonaa ateriaa vuodessa. (Joukkoruokailun kehittäminen 2010, 23.) Päivän ainut lämmin ateria saattaa tulla syödyksi henkilöstöravintolassa, joten lounaan ja lounastauon merkitys on suuri. Lounastauko tarjoaa ruoan lisäksi sosiaalisen irrottautumishetken päivän töistä. Ravitsemuksellisesti oikea ravinto auttaa jaksamaan ja keskittymään, jolloin työtehtävätkin tulevat hoidetuksi todennäköisemmin ilman työtapaturmia. (Raulio 2007, [viitattu 2.12.2012].)
Tämä työ on pitkittäistutkimus, joka seuraa Nikulan ja Riihimäen syksyn 2007 ja Vuorelan kevään 2009 tutkimuksia Atria Suomi Oy:n henkilöstöravintoloiden asiakastyytyväisyydestä. Työn tavoitteena oli selvittää asiakkaiden tyytyväisyyttä ruoka- ja välipalatarjontaan, antaa Atria Suomi Oy:lle tietoa asiakastyytyväisyyden kehityksestä heidän henkilöstöravintoloissaan edellisiin kyselyihin verrattuna sekä tarkastella, ovatko asiakkaat huomanneet kehitystä henkilöstöravintolan toiminnassa edellisten kyselyiden jälkeen.
Tähän tutkimukseen suoritettiin kvalitatiivisella haastattelumenetelmällä esitutkimus, jolla haluttiin saada tietoa eri henkilöstöryhmien tyytyväisyydestä ravintoloiden toimintaan. Haastatteluissa ilmenneitä tyytyväisyystekijöitä lisättiin kysymysten muodossa kvantitatiiviseen kyselylomakkeeseen. Kvantitatiivinen kysely tehtiin kaikissa seitsemässä Atria Suomen henkilöstöravintolassa marraskuussa 2012, joissa kaikilla asiakkailla oli mahdollisuus vastata kyselyyn kokonaisotantana. Vastauksia tuli yhteensä 1120.
Tämä työ on pitkittäistutkimus, joka seuraa Nikulan ja Riihimäen syksyn 2007 ja Vuorelan kevään 2009 tutkimuksia Atria Suomi Oy:n henkilöstöravintoloiden asiakastyytyväisyydestä. Työn tavoitteena oli selvittää asiakkaiden tyytyväisyyttä ruoka- ja välipalatarjontaan, antaa Atria Suomi Oy:lle tietoa asiakastyytyväisyyden kehityksestä heidän henkilöstöravintoloissaan edellisiin kyselyihin verrattuna sekä tarkastella, ovatko asiakkaat huomanneet kehitystä henkilöstöravintolan toiminnassa edellisten kyselyiden jälkeen.
Tähän tutkimukseen suoritettiin kvalitatiivisella haastattelumenetelmällä esitutkimus, jolla haluttiin saada tietoa eri henkilöstöryhmien tyytyväisyydestä ravintoloiden toimintaan. Haastatteluissa ilmenneitä tyytyväisyystekijöitä lisättiin kysymysten muodossa kvantitatiiviseen kyselylomakkeeseen. Kvantitatiivinen kysely tehtiin kaikissa seitsemässä Atria Suomen henkilöstöravintolassa marraskuussa 2012, joissa kaikilla asiakkailla oli mahdollisuus vastata kyselyyn kokonaisotantana. Vastauksia tuli yhteensä 1120.