Mediakorneri : maukasta mediakasvatusta
Purojärvi, Joonas; Nousiainen, Janne; Raitio, Kimmo (2009)
Purojärvi, Joonas
Nousiainen, Janne
Raitio, Kimmo
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912026744
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912026744
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa Mediakorneri -niminen mediakasvatuspaketti Jyväskylän kaupungin nuorisopalveluiden Nettilehti Painovirheelle. Tarkoituksena oli käynnistää Mediakornerin tuotteistamisprosessi, johon kuului suunnittelu ja toteutus lasten ja nuorten kesäleireillä. Mediakorneri jää Nettilehti Painovirheen käyttöön ja mahdolliseen jatkokehittelyyn.
Opinnäytetyö koostuu työn taustoituksesta, produktin kuvauksesta ja arvioinnista, sekä jatkokehittämisideoista. Opinnäytetyön toiminnallinen osuus toteutettiin testiryhmille kesäkuun 2009 aikana Leppälahden leirikeskuksessa, Vaajakoskella. Testiryhmiä oli kolme ja ne koostuivat 9-15-vuotiaista lapsista ja nuorista. Toteutus taltioitiin videolle ja kuvamateriaalista koostettiin produktin videodokumentti.
Mediakorneri toteutettiin työpaja menetelmällä, joissa osallistujat pääsivät itse aktiivisesti osallistumaan toimintaan ja tutustumaan mediataitoihin. Mediakasvatuksen lisäksi Mediakorneri toimii myös ryhmäyttävänä ja osallistavana välineenä. Leirien jälkeen ryhmiltä kerättiin palautetta toiminnan onnistumisesta.
Ryhmien palautteiden sekä tilaajan arvioinnin perusteella Mediakornerin testitoteutus oli onnistunut ja se on käyttökelpoinen apuväline nuorisotyössä ja mediakasvatuksessa. Onnistumisen arvioinnissa käytettiin tukena työn teoreettista viitekehystä. Mediakorneri oli Nettilehti Painovirheen mukaan onnistunut kokonaisuus ja sen käyttö jatkossa on mahdollista.
Opinnäytetyö koostuu työn taustoituksesta, produktin kuvauksesta ja arvioinnista, sekä jatkokehittämisideoista. Opinnäytetyön toiminnallinen osuus toteutettiin testiryhmille kesäkuun 2009 aikana Leppälahden leirikeskuksessa, Vaajakoskella. Testiryhmiä oli kolme ja ne koostuivat 9-15-vuotiaista lapsista ja nuorista. Toteutus taltioitiin videolle ja kuvamateriaalista koostettiin produktin videodokumentti.
Mediakorneri toteutettiin työpaja menetelmällä, joissa osallistujat pääsivät itse aktiivisesti osallistumaan toimintaan ja tutustumaan mediataitoihin. Mediakasvatuksen lisäksi Mediakorneri toimii myös ryhmäyttävänä ja osallistavana välineenä. Leirien jälkeen ryhmiltä kerättiin palautetta toiminnan onnistumisesta.
Ryhmien palautteiden sekä tilaajan arvioinnin perusteella Mediakornerin testitoteutus oli onnistunut ja se on käyttökelpoinen apuväline nuorisotyössä ja mediakasvatuksessa. Onnistumisen arvioinnissa käytettiin tukena työn teoreettista viitekehystä. Mediakorneri oli Nettilehti Painovirheen mukaan onnistunut kokonaisuus ja sen käyttö jatkossa on mahdollista.