En intervjustudie inom ”KOM MED-projektet 2011-2012” om vad stödpersoner kunde bidra med för att möjliggöra delaktighet
Arell-Sundberg, Marina (2012)
Arell-Sundberg, Marina
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012122020218
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012122020218
Tiivistelmä
Tänä päivänä psyykkisesti sairaiden hoito sekä kuntoutuspalveluissa nähdään siirtymää. Palveluja tuottavat sekä yksityinen että kolmas sektori. Kolmannen sektorin organisaatiot saavat useammin kantaa vastuun tämän ryhmän kuntoutuksesta. Erilaiset tukimuodot ovat tyypillinen kuntoutuspalvelu. Seurat yrittävät selvitä tästä vapaaehtoisten avulla. Ruotsinkielinen Psykosociala Förbundet on yrittänyt vastata tähän projektilla nimeltään KOM MED 2011–2012. Sen puitteissa yritetään rakentaa toimivaa mallia vapaaehtoistyötä varten, erityisesti psykososiaalista toimintaa varten.
Tämän työn tarkoitus on tuottaa projektille tietoa siitä, miten tukihenkilö voisi avustaa jotta seuran jäsenen osallistumista voitaisiin mahdollistaa.
Teoreettinen viitekehys koostuu kolmesta eri perspektiivistä suhteessa osallistumiseen sekä PEOP:hen (Person,Environment,Occupation,Perforance) joka on toimintaterapeuttinen malli kliiniseen työhön.
Työ on laadullinen haastattelututkielma jonka puitteissa on tehty 8 henkilökohtaisia haastatteluja. Haastateltavat edustavat 3 eri suomenruotsalaista jäsenyhdistystä. Kerättyä aineistoa on analysoitu induktiivisesti. Analyysin tulos oli 10 alakategoriaa sekä 3 pääkategoriaa: ”Näkökulmia osallistumiseen”, ”Tuen eri kasvot” sekä ”Tukihenkilö: odotukset ja toiveet”, jonka puitteissa tulos esitetään. Tulos esittää kolmea eri aluetta joiden puitteissa tukihenkilö voi jäsentä avustaa: Tukitoimilla tiedostetaan mitä osallistuminen tarkoittaa sekä sen kautta vahvistetaan sekä mahdollistetaan osallistumista. Tukitoimilla yhteistyön sisällä, tavoitteena toiminnan tukeminen, löytäminen ja mahdollistaminen ja sitä kautta osallistumisen saavuttamista. Konkreettisten ja eritysten toimintojen tukeminen jotta jokapäiväiset toiminnot, yhdistystoiminnan sekä yhteiskunnan tarjoamaan toiminnan osallistumisen mahdollisuus onnistuisi.
Tämän työn tarkoitus on tuottaa projektille tietoa siitä, miten tukihenkilö voisi avustaa jotta seuran jäsenen osallistumista voitaisiin mahdollistaa.
Teoreettinen viitekehys koostuu kolmesta eri perspektiivistä suhteessa osallistumiseen sekä PEOP:hen (Person,Environment,Occupation,Perforance) joka on toimintaterapeuttinen malli kliiniseen työhön.
Työ on laadullinen haastattelututkielma jonka puitteissa on tehty 8 henkilökohtaisia haastatteluja. Haastateltavat edustavat 3 eri suomenruotsalaista jäsenyhdistystä. Kerättyä aineistoa on analysoitu induktiivisesti. Analyysin tulos oli 10 alakategoriaa sekä 3 pääkategoriaa: ”Näkökulmia osallistumiseen”, ”Tuen eri kasvot” sekä ”Tukihenkilö: odotukset ja toiveet”, jonka puitteissa tulos esitetään. Tulos esittää kolmea eri aluetta joiden puitteissa tukihenkilö voi jäsentä avustaa: Tukitoimilla tiedostetaan mitä osallistuminen tarkoittaa sekä sen kautta vahvistetaan sekä mahdollistetaan osallistumista. Tukitoimilla yhteistyön sisällä, tavoitteena toiminnan tukeminen, löytäminen ja mahdollistaminen ja sitä kautta osallistumisen saavuttamista. Konkreettisten ja eritysten toimintojen tukeminen jotta jokapäiväiset toiminnot, yhdistystoiminnan sekä yhteiskunnan tarjoamaan toiminnan osallistumisen mahdollisuus onnistuisi.