Taavetin Lomakeskuksen markkinointi ja palveluiden kehittäminen venäläisille asiakkaille
Ståhl, Katja; Nykänen, Riina (2012)
Ståhl, Katja
Nykänen, Riina
Saimaan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121219242
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121219242
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten Taavetin Lomakeskuksen palveluita voisi kehittää ja markkinoida venäläisille asiakkaille. Aihe opinnäytetyöhön syntyi yrittäjän halusta vastata kasvavan venäläisasiakaskunnan tarpeisiin.
Teoriassa paneuduttiin markkinoinnin käsitteisiin palveluyrityksessä, venäläisiin matkailijoihin ja siihen, miten he käyttävät palveluita Suomessa. Venäläiset matkailijat otettiin huomioon myös kuluttajina. Tämän jälkeen siirryttiin tutkimustuloksiin ja käytiin läpi johtopäätökset ja kehitysehdotukset. Tietoa hankittiin kirjoista, internetistä ja lehtiartikkeleista. Opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimus toteutettiin jakamalla kyselylomakkeita venäläisille asiakkaille Taavetin Lomakeskuksen vastaanotosta. Tutkimuslomakkeiden tueksi käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Kvalitatiivinen tutkimus toteutettiin haastattelemalla neljää Lomakeskuksen asiakasta. Tutkimus tehtiin kokonaisuudessaan kesän 2012 aikana.
Venäläiset asiakkaat tulevat Lomakeskukseen rentoutumaan. Tutkimuksissa selvisi, että venäläiset asiakkaat käyttävät internetiä etsiessään tietoa lomanviettopaikoista. Pääosin he ovat tyytyväisiä tarjottuihin palveluihin. Kehittämistä on palveluiden tiedottamisessa asiakkaille. Tulosten perusteella pystytään antamaan vinkkejä palveluiden kehittämiseen ja markkinointiin.
Teoriassa paneuduttiin markkinoinnin käsitteisiin palveluyrityksessä, venäläisiin matkailijoihin ja siihen, miten he käyttävät palveluita Suomessa. Venäläiset matkailijat otettiin huomioon myös kuluttajina. Tämän jälkeen siirryttiin tutkimustuloksiin ja käytiin läpi johtopäätökset ja kehitysehdotukset. Tietoa hankittiin kirjoista, internetistä ja lehtiartikkeleista. Opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimus toteutettiin jakamalla kyselylomakkeita venäläisille asiakkaille Taavetin Lomakeskuksen vastaanotosta. Tutkimuslomakkeiden tueksi käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Kvalitatiivinen tutkimus toteutettiin haastattelemalla neljää Lomakeskuksen asiakasta. Tutkimus tehtiin kokonaisuudessaan kesän 2012 aikana.
Venäläiset asiakkaat tulevat Lomakeskukseen rentoutumaan. Tutkimuksissa selvisi, että venäläiset asiakkaat käyttävät internetiä etsiessään tietoa lomanviettopaikoista. Pääosin he ovat tyytyväisiä tarjottuihin palveluihin. Kehittämistä on palveluiden tiedottamisessa asiakkaille. Tulosten perusteella pystytään antamaan vinkkejä palveluiden kehittämiseen ja markkinointiin.