87th Store -verkkokaupan kehittäminen
Kulovuori, Jani (2012)
Kulovuori, Jani
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121920088
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121920088
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää millä tavalla 87th Store –verkkokaupan toimintaa ja markkinointiviestintää voitaisiin parantaa. 87th Store on Palokka Records oy:n verkkokauppa, jonka tuotteina on levy-yhtiön omien artistien musiikkituotantoa ja oheistuotteita. Levy-yhtiö on pieni, nuori ja itsenäinen toimija alallaan keskittyen erinäisten raskaamman musiikkilajeja edustavien bändien tuotannon jul-kaisuun, työllistäen samalla alle kymmenen henkilöä. Työn tutkimusongelma oli selvittää, kuinka verkkokauppa toimii tällä hetkellä ja mitä markkinoinnin keinoja verkkokaupassa voitaisiin vielä hyödyntää. Tavoitteena oli kehittää ratkaisuja, joilla verkkokaupan käytettävyys, toimivuus ja markkinointi paranisivat.
Työn teoriaosuuden pääaiheet on verkkokauppa ja verkkokaupan markkinointiviestintä. Verkkokaupan osuudessa käydään läpi verkkokaupan prosessin, asiakkaiden, tuotteiden ja palveluiden kautta läpi mitä verkkokauppa on. Markkinointiviestinnän osuudessa käydään läpi mitä kanavia verkkokauppa voi markkinoinnissaan käyttää ja miten verkkokauppa asiakkailleen viestii.
Työssä tehty tutkimus oli benchmarking-tutkimus, jolla vertailtiin toimeksiantajan verkkokauppaa toisi-en verkkokauppojen toimintoihin ja markkinointiin. Vertailuanalyysilla pyrittiin saamaan ideoita toi-meksiantajan verkkokaupan kehittämiseen asiakaslähtöisemmäksi.
Tuloksista oli nähtävissä selvästi asioita, kuinka toimeksiantaja pystyisi verkkokauppaansa kehittämään ja tutkimus toimi myös hyvänä mittarina siinä, että pystyttiin havaitsemaan mikä on toimeksiantajan toiminnan nykyinen taso. Johtopäätöksissä esitetään toimeksiantajalle käytännön toimenpiteitä, mitä verkkokaupalle kannattaisi tehdä, sekä online- ja offline-markkinoinnin, että lisäarvon tarjoamisen kan-nalta. Joillakin tarjotuilla ratkaisuilla voi olla jopa suora vaikutus verkkokaupan kävijämääriin.
Työn teoriaosuuden pääaiheet on verkkokauppa ja verkkokaupan markkinointiviestintä. Verkkokaupan osuudessa käydään läpi verkkokaupan prosessin, asiakkaiden, tuotteiden ja palveluiden kautta läpi mitä verkkokauppa on. Markkinointiviestinnän osuudessa käydään läpi mitä kanavia verkkokauppa voi markkinoinnissaan käyttää ja miten verkkokauppa asiakkailleen viestii.
Työssä tehty tutkimus oli benchmarking-tutkimus, jolla vertailtiin toimeksiantajan verkkokauppaa toisi-en verkkokauppojen toimintoihin ja markkinointiin. Vertailuanalyysilla pyrittiin saamaan ideoita toi-meksiantajan verkkokaupan kehittämiseen asiakaslähtöisemmäksi.
Tuloksista oli nähtävissä selvästi asioita, kuinka toimeksiantaja pystyisi verkkokauppaansa kehittämään ja tutkimus toimi myös hyvänä mittarina siinä, että pystyttiin havaitsemaan mikä on toimeksiantajan toiminnan nykyinen taso. Johtopäätöksissä esitetään toimeksiantajalle käytännön toimenpiteitä, mitä verkkokaupalle kannattaisi tehdä, sekä online- ja offline-markkinoinnin, että lisäarvon tarjoamisen kan-nalta. Joillakin tarjotuilla ratkaisuilla voi olla jopa suora vaikutus verkkokaupan kävijämääriin.