Muntlig rapportering på Haartmanska sjukhuset före ISBAR : En kvantitativ och kvalitativ enkätundersökning
Fagerström, Sofia (2012)
Fagerström, Sofia
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121920000
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121920000
Tiivistelmä
Raportointi on hyvin keskeinen asia terveydenhoidossa ja riittämätön kommunikointi on osoittautunut olevan yksi suurin vahingon ja virheiden aiheuttaja. Tämän vuoksi ilmavoimien ja laivaston käyttämä strukturoitu kommunikointi on rantautumassa myös terveydenhoitoon. Ennen syksyä 2012 jolloin ISBAR:ista tuli ajankohtainen, Haartmanin sairaalalla Helsingissä ei ollut yhtenäistä rakennetta suulliselle raportille. ISBAR tai SBAR on rakenteellinen kommunikointimalli joka käsittää seuraavaa: tunnista, tilanne, tausta, nykytilanne ja toimintaehdotus. Tämän tutkimuksen tarkoitus on selvittää miten suullinen raportointi toimii sekä miten ISBAR voisi yhtenäistää ja helpottaa raporttia. Tämän tutkimuksen ja sen tarkoituksen keskeiset kysymykset ovat: Kuinka toimiva suullinen raportointi on tällä hetkellä? Onko selvää mitä raportti tulisi sisältää? Vaihteleeko raportin laatu sen mukaan kuka raportin antaa? Millä tavalla ISBAR voi vaikuttaa suulliseen raporttiin?
Tutkimusmetodi oli lomakekysely ja tulokset analysoitiin sekä määrällisesti että laadullisesti. Tutkimukseen osallistui sairaanhoitajia sekä lähi- että perushoitajia Haartmanin sairaalan päivystysosastolta, valvonnasta sekä vuodeosastoilta 3, 4, 5 ja 6. Tutkimuksen vastausprosentti on 60 %. Tulokset kertovat että enemmistön mielestä on selvää mitä raportti tulisi sisältää, mutta samalla iso osa hoitajista on sitä mieltä että raportit sisältävät paljon turhaa tietoa ja että raporteista puuttuu tärkeää tietoa. Raportit vaihtelevat riippuen siitä kuka raportin antaa ja iso osa hoitajista tuntee epävarmuutta raporttia antaessa. Enemmistön mielestä raportin antaminen olisi helpompaa jos heillä olisi malli jota seurata. Kokonaiset 84,4 % suhtautuu myönteisesti yhteistä raportointimallia kohtaan. Lopputulos on että ISBAR teoriassa voi helpottaa raportointia Haartmanin sairaalassa.
Tutkimusmetodi oli lomakekysely ja tulokset analysoitiin sekä määrällisesti että laadullisesti. Tutkimukseen osallistui sairaanhoitajia sekä lähi- että perushoitajia Haartmanin sairaalan päivystysosastolta, valvonnasta sekä vuodeosastoilta 3, 4, 5 ja 6. Tutkimuksen vastausprosentti on 60 %. Tulokset kertovat että enemmistön mielestä on selvää mitä raportti tulisi sisältää, mutta samalla iso osa hoitajista on sitä mieltä että raportit sisältävät paljon turhaa tietoa ja että raporteista puuttuu tärkeää tietoa. Raportit vaihtelevat riippuen siitä kuka raportin antaa ja iso osa hoitajista tuntee epävarmuutta raporttia antaessa. Enemmistön mielestä raportin antaminen olisi helpompaa jos heillä olisi malli jota seurata. Kokonaiset 84,4 % suhtautuu myönteisesti yhteistä raportointimallia kohtaan. Lopputulos on että ISBAR teoriassa voi helpottaa raportointia Haartmanin sairaalassa.