"VÄHÄN KUIN ENKELIT OIS HUKASSA" : valokuva sosiaalisen vahvistamisen välineenä
Kuusela, Anna-Maija (2009)
Kuusela, Anna-Maija
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912016661
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912016661
Tiivistelmä
" VÄHÄN KUIN ENKELIT OIS HUKASSA" -valokuva sosiaalisen vahvistamisen välineenä Tyttöjen olohuone -projektissa on toimintatutkimus, jonka tilaajana toimii Saarijärven seurakunta ja Saarijärven nuorisotoimi. Tutkimuksessa haluttiin kerätä tietoa ja kokemuksia valokuvan käytöstä yläkouluikäisten tyttöjen identiteetin ja kasvun tukena ja vahvistajana Tyttöjen olohuone -projektissa.
Tyttöjen olohuone -projekti toteutettiin lukuvuonna 2008 - 2009 seurakunnan ja nuorisotoimen yhteistyössä Saarijärvellä ja se järjesti kohdennettua pienryhmätoimintaa 13 - 15 -vuotiaille tytöille. Projektin tavoitteena oli järjestää projektiin osallistuneille tytöille mielekästä toimintaa sekä tukea heidän yksilöllistä kasvuaan nuoreksi naiseksi ja aikuiseksi.
Opinnäytetyössäni on selkeästi kaksi osaa. Toiminnallinen osa, eli produkti on Tyttöjen olohuone -toiminnassa tuotetuista valokuvista koottu power point -esitys Keijukaiset ja pörröpää. Valokuvien sanomaa esityksessä vahvistavat tyttöjen kommentit. Tutkimuksellisessa osassa tarkastelen valokuvan käyttöä sosiaalisen vahvistamisen välineenä näkökulmina sukupuolisensitiivinen tyttötyö, osallisuus ja mediakasvatus.
Tutkimusote on laadullinen, eli kvalitatiivinen. Tutkimusaineistona toimii Tyttöjen olohuone -ryhmän toiminnasta kerätty palaute, tyttöjen kirjoittamat eläytymismenetelmän tarinat sekä tyttöjen ryhmähaastattelu. Myös tekemäni havainnot ryhmän toiminnasta toimivat tutkimusaineistona. Aineiston analysoinnissa käytin teemoittelua.
Tutkimustuloksena on, että valokuva toimi sosiaalisen vahvistamisen välineenä Tyttöjen olohuone -toiminnassa vahvistaen ryhmään kuuluvien tyttöjen itsetuntoa. Valokuvaprojekti koettiin mielekkääksi ja ryhmähenkeä vahvistavaksi asiaksi ja Tyttöjen olohuone -ryhmään kuuluminen koettiin tärkeäksi, mukaansa tempaavaksi ja turvalliseksi.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että tyttötyö on tarpeellista ja sukupuolisensitiivistä työtä tulisi tehdä jatkossakin. Valokuvaa voidaan käyttää tyttötyössä ja muussa nuorisotyössä tukemassa nuorten itsetuntoa ja osallisuuden tunnetta, sekä vahvistamassa medialukutaitoa.
Tyttöjen olohuone -projekti toteutettiin lukuvuonna 2008 - 2009 seurakunnan ja nuorisotoimen yhteistyössä Saarijärvellä ja se järjesti kohdennettua pienryhmätoimintaa 13 - 15 -vuotiaille tytöille. Projektin tavoitteena oli järjestää projektiin osallistuneille tytöille mielekästä toimintaa sekä tukea heidän yksilöllistä kasvuaan nuoreksi naiseksi ja aikuiseksi.
Opinnäytetyössäni on selkeästi kaksi osaa. Toiminnallinen osa, eli produkti on Tyttöjen olohuone -toiminnassa tuotetuista valokuvista koottu power point -esitys Keijukaiset ja pörröpää. Valokuvien sanomaa esityksessä vahvistavat tyttöjen kommentit. Tutkimuksellisessa osassa tarkastelen valokuvan käyttöä sosiaalisen vahvistamisen välineenä näkökulmina sukupuolisensitiivinen tyttötyö, osallisuus ja mediakasvatus.
Tutkimusote on laadullinen, eli kvalitatiivinen. Tutkimusaineistona toimii Tyttöjen olohuone -ryhmän toiminnasta kerätty palaute, tyttöjen kirjoittamat eläytymismenetelmän tarinat sekä tyttöjen ryhmähaastattelu. Myös tekemäni havainnot ryhmän toiminnasta toimivat tutkimusaineistona. Aineiston analysoinnissa käytin teemoittelua.
Tutkimustuloksena on, että valokuva toimi sosiaalisen vahvistamisen välineenä Tyttöjen olohuone -toiminnassa vahvistaen ryhmään kuuluvien tyttöjen itsetuntoa. Valokuvaprojekti koettiin mielekkääksi ja ryhmähenkeä vahvistavaksi asiaksi ja Tyttöjen olohuone -ryhmään kuuluminen koettiin tärkeäksi, mukaansa tempaavaksi ja turvalliseksi.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että tyttötyö on tarpeellista ja sukupuolisensitiivistä työtä tulisi tehdä jatkossakin. Valokuvaa voidaan käyttää tyttötyössä ja muussa nuorisotyössä tukemassa nuorten itsetuntoa ja osallisuuden tunnetta, sekä vahvistamassa medialukutaitoa.