Laulunopiskelijan ensimmäiset oppitunnit : opettajan haasteet ja vastuut
Viljanen, Elina (2012)
Viljanen, Elina
Turun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121719714
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121719714
Tiivistelmä
Käsittelen opinnäytetyössäni laulunopiskelijan ensimmäisiä oppitunteja ja aivan ensimmäistä tapaamista laulunopettajan kanssa. Usein näihin tilanteisiin liittyy monia haasteita ja odotuksia. Laulunopettajan ja laulunopiskelijan ensimmäinen kohtaaminen on aina molemmille osapuolille uusi ja jännittävä tilanne. Aloittelevilla laulunopettajilla on usein mielessään monia kysymyksiä, siitä miten tässä tilanteessa voisi parhaiten toimia. Olen tässä työssäni lähestynyt asiaa kolmesta eri näkökulmasta: psykologiselta kannalta, ääniharjoitusten näkökulmasta ja sopivan ohjelmiston löytämisen suhteen.
Ensimmäiset tunnit ovat usein hyvin ratkaisevia oppilaan laulunopiskelun jatkumisen kannalta. Tällöin opettajalla on mahdollisuus sytyttää oppilaassaan kipinä ja innostus laulun opiskeluun. Toisaalta, jos oppilas ei koe opiskelunsa alkua miellyttävänä kokemuksena, saattaa innostus koko asiaa kohtaan lopahtaa. Kysymyksiä herättävät usein myös ääniharjoitukset ja sopivan lauluohjelmiston valinta. Minkä tyyppisistä harjoituksista olisi parasta aloittaa ja miten löytää aloittelijalle parhaiten soveltuvaa ohjelmistoa. Näihin kysymyksiin olen etsinyt vastauksia tässä opinnäytetyössäni. Materiaalina olen käyttänyt alan kirjallisuutta, opinnäytetöitä, omia kokemuksiani sekä laulunopiskelijana että -opettajana sekä tekemiäni haastatteluja.
Ensimmäiset tunnit ovat usein hyvin ratkaisevia oppilaan laulunopiskelun jatkumisen kannalta. Tällöin opettajalla on mahdollisuus sytyttää oppilaassaan kipinä ja innostus laulun opiskeluun. Toisaalta, jos oppilas ei koe opiskelunsa alkua miellyttävänä kokemuksena, saattaa innostus koko asiaa kohtaan lopahtaa. Kysymyksiä herättävät usein myös ääniharjoitukset ja sopivan lauluohjelmiston valinta. Minkä tyyppisistä harjoituksista olisi parasta aloittaa ja miten löytää aloittelijalle parhaiten soveltuvaa ohjelmistoa. Näihin kysymyksiin olen etsinyt vastauksia tässä opinnäytetyössäni. Materiaalina olen käyttänyt alan kirjallisuutta, opinnäytetöitä, omia kokemuksiani sekä laulunopiskelijana että -opettajana sekä tekemiäni haastatteluja.