Tilitoimiston muutospaineet viranomaisaikatauluissa : Henkilöstön henkinen jaksaminen
Huovari, Marjo (2012)
Huovari, Marjo
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121419447
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121419447
Tiivistelmä
Tilitoimiston päivittäistä rutiinia ohjaavat eri sidosryhmien erä- ja määräpäivät. Viranomaisilla kuten verottajalla, työnantajaliitoilla, rahoittajilla ja rekisteriviranomaisilla on tarvetta saada asiakasyrityksiltään erilaisia raportteja ja tiedonantoja. Näillä kaikilla on yhteisenä piirteenä kirjanpitosidonnaisuus ja sähköinen tiedonsiirto. Kirjanpitosidonnaisuus on raporteissa, joita luodaan kuukausi-, neljännesvuosi-, puolivuotis-, vuosi- ja/tai tilikausitasolla. Sähköinen tiedonsiirto on kaksituhatluvulla yleistynyt huimaa vauhtia ja on luonut mahdollisuuden nopeaan ja ajantasaiseen ”täsmätieto” -tiedonvälitykseen. Tiedon käyttäjien määrä on kasvanut, tiedon laadun ja määrän kriteerit ovat kasvaneet, aikataulut ovat kiristyneet sekä mahdollisista viivästymisistä tulevien sanktioiden uhka on kasvanut. Nämä vaikuttavat monitahoisesti tilitoimiston asiakashallintaan.
Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa edellä mainittujen tarpeiden yhteensovittaminen. Teoreettisessa viitekehyksessä kartoitettiin taloushallinnon eri tehtäviä, sähköisen taloushallinnon lähihistoriaa, nykykuvaa ja tulevaisuuden näkymiä. Seuraavaksi tarkasteltiin pienyrittäjyyttä yleisesti sekä pieniä tilitoimistoja palveluntarjoajana. Toimeksiantajan esittely, sen asiakaspiirin tarkastelu ja asiakaspiirille kuuluvien viranomaisilmoitusten ym. esittely. Toimeksiantaja kuuluu pientilitoimistoyrittäjiin. Viitekehyksen loppuosassa käsiteltiin tutkimusta, sen toteuttamista, aineiston analysointia ja tuloksien purkua että johtopäätöksiä.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Kyselylomakkeet lähetettiin Tilitoimisto Oy:n koko asiakaskunnalle sen oman asiakasrekisterin pohjalta postitse. Tutkimus ajoittui helmikuulle 2012 ja siihen vastasi noin puolet asiakkaista. Kyselylomakkeilla kartoitettiin tilitoimiston asiakkaiden omaa aktiivisuutta tietokoneiden, eri linkkien ja ohjelmien käytössä. Samoin kartoitettiin asiakaskäyttäytymistä niin aikarajoitteiden kuin raporttien ja materiaalienkin käsittelyssä. Vastanneista yli puolella oli ollut yritystoimintaa jo yli 11 vuotta ja yli kolmannes jatkaisi vielä yli 10 vuotta. Tietokonetta käytetään hyvin yleisiin toimintoihin, mutta eri viranomaisille tapahtuva tiedonsiirto annetaan mieluimmin taloushallinnon ammattilaisille.
Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa edellä mainittujen tarpeiden yhteensovittaminen. Teoreettisessa viitekehyksessä kartoitettiin taloushallinnon eri tehtäviä, sähköisen taloushallinnon lähihistoriaa, nykykuvaa ja tulevaisuuden näkymiä. Seuraavaksi tarkasteltiin pienyrittäjyyttä yleisesti sekä pieniä tilitoimistoja palveluntarjoajana. Toimeksiantajan esittely, sen asiakaspiirin tarkastelu ja asiakaspiirille kuuluvien viranomaisilmoitusten ym. esittely. Toimeksiantaja kuuluu pientilitoimistoyrittäjiin. Viitekehyksen loppuosassa käsiteltiin tutkimusta, sen toteuttamista, aineiston analysointia ja tuloksien purkua että johtopäätöksiä.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Kyselylomakkeet lähetettiin Tilitoimisto Oy:n koko asiakaskunnalle sen oman asiakasrekisterin pohjalta postitse. Tutkimus ajoittui helmikuulle 2012 ja siihen vastasi noin puolet asiakkaista. Kyselylomakkeilla kartoitettiin tilitoimiston asiakkaiden omaa aktiivisuutta tietokoneiden, eri linkkien ja ohjelmien käytössä. Samoin kartoitettiin asiakaskäyttäytymistä niin aikarajoitteiden kuin raporttien ja materiaalienkin käsittelyssä. Vastanneista yli puolella oli ollut yritystoimintaa jo yli 11 vuotta ja yli kolmannes jatkaisi vielä yli 10 vuotta. Tietokonetta käytetään hyvin yleisiin toimintoihin, mutta eri viranomaisille tapahtuva tiedonsiirto annetaan mieluimmin taloushallinnon ammattilaisille.