Kokemuksia elämyksellisestä ravintolapalvelusta
Raitala, Minna (2009)
Raitala, Minna
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911306454
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911306454
Tiivistelmä
Tutkimus käsittelee elämyksen merkitystä palveluiden tuottamisessa ja kuluttami-sessa. Erityisenä kohteena on ravintolaelämyksen synty, jota koskeva tutkimus on myös lisääntynyt viime aikoina. Olemme siirtyneet palvelutaloudesta elämystalou-teen. Tämä siirtyminen on huomioitava suunniteltaessa ravintolapalveluita, sillä asiakas haluaa palvelutapahtumalta ruoan lisäksi unohtumattomia kokemuksia ja elämyksiä.
Tutkimuksen tarkoituksena on kuvailla ja analysoida ravintolaelämyksen syntyä sellaisessa ruokaravintolassa, joka tuottaa ja markkinoi itseään elämyksellisenä. Yleisenä tavoitteena on tarjota tietoa ravintolaelämyksistä ja niiden synnystä.
Teoriataustassa avataan elämyskäsitettä yleisellä tasolla ja kerrotaan neljästä eri-laisesta teoriasta, jotka kuvaavat elämyksen syntyä.
Tutkimus on kvalitatiivinen ja tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Tutkimusta varten koottiin neljän hengen ryhmä, jonka kanssa tutkija ruokaili tut-kimusravintolassa. Testiryhmän henkilöt olivat iältään 20 - 55 -vuotiaita. Haastatel-tavista kolme oli miehiä ja yksi oli nainen. Lisäksi tutkimusaineistona ovat palve-luntuottajan haastattelu ja tutkijan omat havainnot. Tutkimuksen tuloksia analysoi-tiin teoriataustassa esiintyvän Five Aspects Meal Model -mallin mukaan.
Tämän tutkimuksen mukaan tilalla, tuotteella, kohtaamisella ja ilmapiirillä on suuri merkitys onnistuneessa ravintolaelämyksessä. Näiden neljän osatekijän on oltava tasapainossa keskenään, sillä muuten kokemus jää vajaaksi, eikä elämystä pääse syntymään. Tulosten mukaan erityisen tärkeä osatekijä elämyksellisen ruokapal-velun onnistumiselle on kohtaaminen. Tutkimuksesta ei varsinaisesti noussut teo-riataustaan mitään uutta, mutta se tukee täysin elämyksen syntymiseen kehitettyjä malleja.
Tutkimus tarjoaa tietoa ravintolaelämyspalveluiden suunnitteluun.
Avainsanat: elämys, elämyksellisyys, kulutus, ravintolat, ruoka
Tutkimuksen tarkoituksena on kuvailla ja analysoida ravintolaelämyksen syntyä sellaisessa ruokaravintolassa, joka tuottaa ja markkinoi itseään elämyksellisenä. Yleisenä tavoitteena on tarjota tietoa ravintolaelämyksistä ja niiden synnystä.
Teoriataustassa avataan elämyskäsitettä yleisellä tasolla ja kerrotaan neljästä eri-laisesta teoriasta, jotka kuvaavat elämyksen syntyä.
Tutkimus on kvalitatiivinen ja tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Tutkimusta varten koottiin neljän hengen ryhmä, jonka kanssa tutkija ruokaili tut-kimusravintolassa. Testiryhmän henkilöt olivat iältään 20 - 55 -vuotiaita. Haastatel-tavista kolme oli miehiä ja yksi oli nainen. Lisäksi tutkimusaineistona ovat palve-luntuottajan haastattelu ja tutkijan omat havainnot. Tutkimuksen tuloksia analysoi-tiin teoriataustassa esiintyvän Five Aspects Meal Model -mallin mukaan.
Tämän tutkimuksen mukaan tilalla, tuotteella, kohtaamisella ja ilmapiirillä on suuri merkitys onnistuneessa ravintolaelämyksessä. Näiden neljän osatekijän on oltava tasapainossa keskenään, sillä muuten kokemus jää vajaaksi, eikä elämystä pääse syntymään. Tulosten mukaan erityisen tärkeä osatekijä elämyksellisen ruokapal-velun onnistumiselle on kohtaaminen. Tutkimuksesta ei varsinaisesti noussut teo-riataustaan mitään uutta, mutta se tukee täysin elämyksen syntymiseen kehitettyjä malleja.
Tutkimus tarjoaa tietoa ravintolaelämyspalveluiden suunnitteluun.
Avainsanat: elämys, elämyksellisyys, kulutus, ravintolat, ruoka