”Jotain vapautumista tai sellaista” : huoltajien kokemuksia ja näkemyksiä Teatteri Satamasta nuorten sosiaalisessa vahvistamisessa
Laakso, Maisa (2009)
Laakso, Maisa
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911296410
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911296410
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää millaisia käsityksiä ja kokemuksia huoltajilla ja edustajilla on Joensuulaisen Teatteri Sataman toiminnasta nuorten sosiaalisessa vahvistamisessa.
Tutkimuskysymykset olivat 1. Millaisia kokemuksia ja käsityksiä huoltajilla on Teatteri Satamasta nuorten sosiaalisessa vahvistamisessa?, sekä 2. Onko nuoressa ilmennyt muutoksia Teatteri Sataman toiminnassa mukana olon aikana?
Opinnäytetyön tekeminen aloitettiin toukokuussa 2009 ja opinnäytetyö oli valmis marraskuussa 2009. Opinnäytetyön tutkimuskohteena oli Teatteri Satama ja sen merkitys nuorelle sosiaalisessa vahvistamisessa huoltajien ja edustajien näkökulmasta.
Opinnäytetyö oli muodoltaan kvalitatiivinen kuvaileva tutkimus. Tutkimusaineisto koostui seitsemästä huoltajan, yhdestä edustajan ja yhdestä opettajan haastattelusta. Haastattelut olivat muodoltaan puolistrukturoituja teemahaastatteluita, jotka jaettiin haastateltaville henkilökohtaisesti, tämä tekee haastattelusta myös informoidun haastattelun.
Teatteri Sataman toiminta oli muodoltaan kulttuurista ja monikulttuurista nuorisotyötä. Teatteri Sataman pyrki tavoittamaan kulttuurin katveessa elävät ja sosiaalista vahvistamista tarvitsevat nuoret. Teatteri Satama tarjosi nuorille mahdollisuuden osallistua monipuolisen teatteritaiteen tekemiseen nuorten omien ideoiden mukaan.
Haastatteluiden perusteella voidaan sanoa, että Teatteri Sataman toimintaa ei nähdä niinkään ensisijaisesti sosiaalisesti vahvistavana vaan nuorta monipuolisesti tukevana toimintana. Haastatteluiden mukaan Teatteri Sataman toiminnan aikana nuorista on tullut sosiaalisesti rohkeampia ja itsenäisempiä, haastattelujen mukaan nuorien ystäväpiirit muodostuvat nyt useamman eri kulttuurin edustajista, joka nähdään positiivisena muutoksena. Teatteriharrastus on nuorille joissain teatteriproduktion vaiheissa raskasta, muttei kuitenkaan ylitsepääsemättömän raskasta.
Tutkimuskysymykset olivat 1. Millaisia kokemuksia ja käsityksiä huoltajilla on Teatteri Satamasta nuorten sosiaalisessa vahvistamisessa?, sekä 2. Onko nuoressa ilmennyt muutoksia Teatteri Sataman toiminnassa mukana olon aikana?
Opinnäytetyön tekeminen aloitettiin toukokuussa 2009 ja opinnäytetyö oli valmis marraskuussa 2009. Opinnäytetyön tutkimuskohteena oli Teatteri Satama ja sen merkitys nuorelle sosiaalisessa vahvistamisessa huoltajien ja edustajien näkökulmasta.
Opinnäytetyö oli muodoltaan kvalitatiivinen kuvaileva tutkimus. Tutkimusaineisto koostui seitsemästä huoltajan, yhdestä edustajan ja yhdestä opettajan haastattelusta. Haastattelut olivat muodoltaan puolistrukturoituja teemahaastatteluita, jotka jaettiin haastateltaville henkilökohtaisesti, tämä tekee haastattelusta myös informoidun haastattelun.
Teatteri Sataman toiminta oli muodoltaan kulttuurista ja monikulttuurista nuorisotyötä. Teatteri Sataman pyrki tavoittamaan kulttuurin katveessa elävät ja sosiaalista vahvistamista tarvitsevat nuoret. Teatteri Satama tarjosi nuorille mahdollisuuden osallistua monipuolisen teatteritaiteen tekemiseen nuorten omien ideoiden mukaan.
Haastatteluiden perusteella voidaan sanoa, että Teatteri Sataman toimintaa ei nähdä niinkään ensisijaisesti sosiaalisesti vahvistavana vaan nuorta monipuolisesti tukevana toimintana. Haastatteluiden mukaan Teatteri Sataman toiminnan aikana nuorista on tullut sosiaalisesti rohkeampia ja itsenäisempiä, haastattelujen mukaan nuorien ystäväpiirit muodostuvat nyt useamman eri kulttuurin edustajista, joka nähdään positiivisena muutoksena. Teatteriharrastus on nuorille joissain teatteriproduktion vaiheissa raskasta, muttei kuitenkaan ylitsepääsemättömän raskasta.