Kylmästä myytävien mehutuotteiden myymälämarkkinointi
Nurmi, Sami (2012)
Nurmi, Sami
Turun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120418178
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120418178
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkasteltiin kylmämehutuotteiden myymälämarkkinointia päivittäistavarakaupassa. Mehutuotteilla ei aina ole, toisin kuin monilla muilla päivittäistavaroilla, merkittäviä eroja kuluttajien mielissä. Tästä syystä niiden ostaminen perustuu pitkälti joko tottumuksiin tai vaihtoehtojen etsimiseen. Koska kuluttaja tekee yhä useammin ostopäätöksensä vasta myymälässä, myymälämarkkinoinnin merkitys myynnin aikaansaamisessa korostuu.
Työn keskeiset kysymykset olivat, millainen tuote kylmämehutuote on, miten päivittäistavarakaupan tulevaisuuden näkökulmat vaikuttavat kylmämehumarkkinoihin, minkälaisille tuotteille Suomen markkinoilla voisi olla tilaa ja millainen myymälämarkkinointi on tehokasta kylmämehutuotteen tuoteominaisuudet ja elinkaaren vaihe huomioon ottaen. Vastausten saamiseksi työssä tarkasteltiin kyseisen tuoteryhmän tämänhetkistä tilannetta vähittäiskaupassa, kilpailukeinojen merkitystä erityisesti tuotteen lanseeraus- ja kasvuvaiheessa sekä myymälämarkkinoinnin merkitystä myynnin aikaansaamisessa.
Työn empiirisessä osassa tarkasteltiin myymälämarkkinointia maistatustapahtumien näkökulmasta ja tutkittiin, miten maistatuspromootioita kannattaa toteuttaa erityisesti elinkaarensa lanseeraus- ja kasvuvaiheessa oleville kylmämehutuotteille. Tutkimusaineistona käytettiin vuoden 2011 aikana toteutetuista 464 maistatustapahtumasta saatuja maistatus- ja myyntimäärätietoja, jotka saatiin toimeksiantajayrityksen yhteistyökumppanilta. Tuloksista selvisi, että esimerkiksi samassa myymälässä tehtyjen maistatusten toistokertojen määrä vaikuttaa laskevasti tapahtumien maistatus- ja myyntimääriin. Työn tuloksena syntyi myös ehdotus raportointilomakkeesta, jota on jatkossa mahdollista käyttää maistatustapahtumista saatavien tietojen kokoamisessa.
Työn keskeiset kysymykset olivat, millainen tuote kylmämehutuote on, miten päivittäistavarakaupan tulevaisuuden näkökulmat vaikuttavat kylmämehumarkkinoihin, minkälaisille tuotteille Suomen markkinoilla voisi olla tilaa ja millainen myymälämarkkinointi on tehokasta kylmämehutuotteen tuoteominaisuudet ja elinkaaren vaihe huomioon ottaen. Vastausten saamiseksi työssä tarkasteltiin kyseisen tuoteryhmän tämänhetkistä tilannetta vähittäiskaupassa, kilpailukeinojen merkitystä erityisesti tuotteen lanseeraus- ja kasvuvaiheessa sekä myymälämarkkinoinnin merkitystä myynnin aikaansaamisessa.
Työn empiirisessä osassa tarkasteltiin myymälämarkkinointia maistatustapahtumien näkökulmasta ja tutkittiin, miten maistatuspromootioita kannattaa toteuttaa erityisesti elinkaarensa lanseeraus- ja kasvuvaiheessa oleville kylmämehutuotteille. Tutkimusaineistona käytettiin vuoden 2011 aikana toteutetuista 464 maistatustapahtumasta saatuja maistatus- ja myyntimäärätietoja, jotka saatiin toimeksiantajayrityksen yhteistyökumppanilta. Tuloksista selvisi, että esimerkiksi samassa myymälässä tehtyjen maistatusten toistokertojen määrä vaikuttaa laskevasti tapahtumien maistatus- ja myyntimääriin. Työn tuloksena syntyi myös ehdotus raportointilomakkeesta, jota on jatkossa mahdollista käyttää maistatustapahtumista saatavien tietojen kokoamisessa.