ELÄMYKSIÄ ETSIMÄSSÄ : Elämyspedagogiikan soveltuminen kehitysvammaisten lasten ja nuorten kasvun ja kehityksen tukemiseen vapaa-ajan tapahtumissa
Moilanen, Laura (2009)
Moilanen, Laura
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911266194
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911266194
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni aiheena oli suunnitella ja toteuttaa kehitysvammaisille lapsille ja nuorille sekä heidän perheilleen elämyksellinen tapahtuma. Toiminnallisen opinnäytetyön toimeksiantaja oli Tampereelta käsin toimiva Kehitysvammaisten Palvelusäätiö. Toimeksiantajan kannalta tarkoituksena oli selvittää elämyksellisyyden soveltuminen kehitysvammaisten lasten ja nuorten tapahtumatoimintaan, toteuttaa onnistunut yleisötapahtuma lapsiperheille sekä antaa testattu toimintamalli elämyksellisen tapahtuman järjestämisestä myöhempää käyttöä varten.
Opinnäytetyöni tavoitteena oli kuvata, kuinka elämyspedagogiikka soveltuu käytettäväksi kehitysvammaisten lasten ja nuorten kasvun ja kehityksen tukemiseen vapaa-ajan tapahtumissa. Toiminnallisen osuuden tavoitteena oli suunnitella kehitysvammaisille lapsille ja nuorille soveltuvaa elämyksellistä toimintaa ja järjestää heille Elämyksiä Etsimässä-tapahtuma. Opinnäytetyöni tarkoituksena oli antaa tietoa ja toimintamalli kehitysvammaisten lasten ja nuorten elämyksellisen toiminnan järjestämiseen ja kehittämiseen. Opinnäytetyö antaa lukijalle mallin elämyksellisen tapahtuman järjestämisestä, mutta se soveltuu myös tietopaketiksi perheille, jotka haluavat käyttää elämyksiä osana arjen kasvatustyötä. Tarkoituksenani oli kehittää omaa osaamistani niin kehitysvammaisten parissa kuin elämyksellisten yleisötapahtumien järjestämiseen liittyvissä asioissa. Opinnäytetyön tutkimustehtävä oli selvittää kuinka elämyspedagogiikka soveltuu käytettäväksi kehitysvammaisten lasten ja nuorten vapaa-ajan tapahtumissa.
Kuvasin opinnäytetyössäni kehitysvammaisten lapsen ja nuoren ymmärryksen kehittymistä sekä motorista oppimista. Käsittelin elämyspedagogiikkaa eli sitä, kuinka elämyksiä voidaan käyttää hyväksi kasvun ja kehityksen sekä motorisen oppimisen tukemisessa. Koska opinnäytetyöni tuotteena syntyi tapahtuma, kuvasin yleisötapahtuman suunnitteluprosessia sekä elämysten tuottamista. Opinnäytetyöni liitteistä löytyy laatimani suunnitelma Elämyksiä Etsimässä-tapahtumasta sekä tarvittavat omavalvonta- ja pelastussuunnitelmat.
Elämyksiä Etsimässä-tapahtuma toteutettiin Kajaanissa syyskuussa 2009. Tapahtuman ohjelma oli elämyksellistä ja ohjelman toteuttamisessa käytettiin hyväksi elämyspedagogisia menetelmiä. Asiakkailta sekä työntekijöiltä kerätyn palautteen mukaan tapahtuma oli onnistunut. Tapahtumasta oli löytynyt kullekin sopivia elämyksiä, ja ohjelma oli ollut sopivantasoista kyseiselle kohderyhmälle. Tapahtuman elämyspedagogiset tehtävät olivat luoneet pientä jännitystä ilmaan, mutta tehtävistä suoriutuminen oli tarjonnut lapsille ja nuorille onnistumisen elämyksiä.
Opinnäytetyöni tavoitteena oli kuvata, kuinka elämyspedagogiikka soveltuu käytettäväksi kehitysvammaisten lasten ja nuorten kasvun ja kehityksen tukemiseen vapaa-ajan tapahtumissa. Toiminnallisen osuuden tavoitteena oli suunnitella kehitysvammaisille lapsille ja nuorille soveltuvaa elämyksellistä toimintaa ja järjestää heille Elämyksiä Etsimässä-tapahtuma. Opinnäytetyöni tarkoituksena oli antaa tietoa ja toimintamalli kehitysvammaisten lasten ja nuorten elämyksellisen toiminnan järjestämiseen ja kehittämiseen. Opinnäytetyö antaa lukijalle mallin elämyksellisen tapahtuman järjestämisestä, mutta se soveltuu myös tietopaketiksi perheille, jotka haluavat käyttää elämyksiä osana arjen kasvatustyötä. Tarkoituksenani oli kehittää omaa osaamistani niin kehitysvammaisten parissa kuin elämyksellisten yleisötapahtumien järjestämiseen liittyvissä asioissa. Opinnäytetyön tutkimustehtävä oli selvittää kuinka elämyspedagogiikka soveltuu käytettäväksi kehitysvammaisten lasten ja nuorten vapaa-ajan tapahtumissa.
Kuvasin opinnäytetyössäni kehitysvammaisten lapsen ja nuoren ymmärryksen kehittymistä sekä motorista oppimista. Käsittelin elämyspedagogiikkaa eli sitä, kuinka elämyksiä voidaan käyttää hyväksi kasvun ja kehityksen sekä motorisen oppimisen tukemisessa. Koska opinnäytetyöni tuotteena syntyi tapahtuma, kuvasin yleisötapahtuman suunnitteluprosessia sekä elämysten tuottamista. Opinnäytetyöni liitteistä löytyy laatimani suunnitelma Elämyksiä Etsimässä-tapahtumasta sekä tarvittavat omavalvonta- ja pelastussuunnitelmat.
Elämyksiä Etsimässä-tapahtuma toteutettiin Kajaanissa syyskuussa 2009. Tapahtuman ohjelma oli elämyksellistä ja ohjelman toteuttamisessa käytettiin hyväksi elämyspedagogisia menetelmiä. Asiakkailta sekä työntekijöiltä kerätyn palautteen mukaan tapahtuma oli onnistunut. Tapahtumasta oli löytynyt kullekin sopivia elämyksiä, ja ohjelma oli ollut sopivantasoista kyseiselle kohderyhmälle. Tapahtuman elämyspedagogiset tehtävät olivat luoneet pientä jännitystä ilmaan, mutta tehtävistä suoriutuminen oli tarjonnut lapsille ja nuorille onnistumisen elämyksiä.