Asiakastyytyväisyyskysely, Kotinummi Oy
Löyttynen, Pia (2012)
Löyttynen, Pia
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112716843
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112716843
Tiivistelmä
Mielenterveyskuntoutujien asumispalvelujen tarve kasvaa jatkuvasti. Mielenterveyskuntoutumista ja kuntoutujalähtöisyyttä on vaikea arvioida, mutta yhtenä keinona katsotaan laadun arviointi. Keräämällä ja hyödyntämällä asiakaspalautetta varmistetaan asiakaslähtöisyys työssä ja toiminnassa. Tämän opinnäytetyön tarkoitus on selvittää, ovatko asukkaat tyytyväisiä Kotinummi Oy:n palveluihin.
Asiakastyytyväisyyskysely perustuu kvantitatiiviseen tutkimusmenetelmään, jossa on kvalitatiivisen tutkimuksen piirteitä. Kotinummi Oy on tuettua asumispalvelua tarjoava yksikkö, josta Kouvola ja Lieksa ostavat palveluita ostopalveluina. Työ on koottu tiedoista, joita saatiin suorittamalla asukastyytyväisyyskysely Kouvolassa ja Lieksassa sijaitsevien pienkotien asiakkaille huhtikuussa 2012. Asukkaiden mielipidettä kysyttiin perushoidosta, lääkehoidosta, ravinnosta, talon toiminnoista, viihtyvyydestä, henkilökunnasta ja viranomaisista, talon yhteisistä säännöistä sekä kuntoutumisesta. Tutkimusaineiston keräämisessä käytettiin apuna kyselylomaketta. Kotinummi Oy:n pienkotien 53 asukkaasta yhteensä 50 vastasi kyselyyn, vastausprosentti oli täten 94.
Asukkaat olivat tyytyväisiä Kotinummi Oy:n palveluihin. Eniten hajontaa tuloksissa tuli henkilökunnan ajankäyttöön liittyen. Toiset kokivat henkilökunnalla olevan heille liian vähän aikaa, ja toiset kokivat aikaa olevan tarpeeksi. Hajontaa ilmeni myös perushoito-osiossa, jossa eroja ilmeni selvästi pienkotien kesken. Kuntoutuskoti Onnelan vanhemmat asukkaat kokivat tarvitsevansa enemmän apua perushoidossa kuin Niitty-kodin ja Nummikodin asukkaat.
Vastauksista kävi ilmi, että kaksi pienkodeista tarjoaa tehostettua palveluasumista ja yksi palveluasumista. Asukkaiden kunto oli suoraan verrannollinen heidän tuen ja ohjauksen tarpeen määrään.
Asiakastyytyväisyyskysely perustuu kvantitatiiviseen tutkimusmenetelmään, jossa on kvalitatiivisen tutkimuksen piirteitä. Kotinummi Oy on tuettua asumispalvelua tarjoava yksikkö, josta Kouvola ja Lieksa ostavat palveluita ostopalveluina. Työ on koottu tiedoista, joita saatiin suorittamalla asukastyytyväisyyskysely Kouvolassa ja Lieksassa sijaitsevien pienkotien asiakkaille huhtikuussa 2012. Asukkaiden mielipidettä kysyttiin perushoidosta, lääkehoidosta, ravinnosta, talon toiminnoista, viihtyvyydestä, henkilökunnasta ja viranomaisista, talon yhteisistä säännöistä sekä kuntoutumisesta. Tutkimusaineiston keräämisessä käytettiin apuna kyselylomaketta. Kotinummi Oy:n pienkotien 53 asukkaasta yhteensä 50 vastasi kyselyyn, vastausprosentti oli täten 94.
Asukkaat olivat tyytyväisiä Kotinummi Oy:n palveluihin. Eniten hajontaa tuloksissa tuli henkilökunnan ajankäyttöön liittyen. Toiset kokivat henkilökunnalla olevan heille liian vähän aikaa, ja toiset kokivat aikaa olevan tarpeeksi. Hajontaa ilmeni myös perushoito-osiossa, jossa eroja ilmeni selvästi pienkotien kesken. Kuntoutuskoti Onnelan vanhemmat asukkaat kokivat tarvitsevansa enemmän apua perushoidossa kuin Niitty-kodin ja Nummikodin asukkaat.
Vastauksista kävi ilmi, että kaksi pienkodeista tarjoaa tehostettua palveluasumista ja yksi palveluasumista. Asukkaiden kunto oli suoraan verrannollinen heidän tuen ja ohjauksen tarpeen määrään.