Total cost of ownership : Uponor
Koivulehto, Vilhelm (2012)
Koivulehto, Vilhelm
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112616658
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112616658
Tiivistelmä
I många branscher har man under de senaste åren fått känna av den ekonomiska lågkonjunkturen som varar runt om i världen och byggnadsbranschen är inget undantag. Detta arbete är gjort för Uponor som är en internationellt ledande leverantör av VVS- och inomhusklimatsystem för bostäder och kommersiella byggnader. För Uponor är det viktigt att sänka sina logistikkostnader för att uppnå maximal kostnads effektivitet och ekonomisk hållbarhet. Syftet med mitt arbete är att göra en TCO-analys (Tatal Cost of Ownershipp) på Uponors transportkostnader och samtidigt göra en TCO-modell som Uponor kan använda för att tydligt kunna se kostnadsstrukturen för leveranser och kunna optimera pris enligt behov samt minska sina kostnader. Med hjälp av en TCO-analys kan Uponor lokalisera alla sina transportkostnader och räkna ut de exakta totalkostnaderna som sedan kan användas för att räkna ut billigare alternativa transportlösningar. Problemet ligger i att Uponor har bristfällig data om sina transportkostnader vilket gör det svårare att utföra en exakt TCO-analys och sedan räkna ut besparingar. I arbetet utförs det en kapitalbaserad TCO-analys vars data begränsar sig till Uponors panel modell Tacker/klett som transporteras mellan Tyskland och Madrid. TCO-analysen för transportkostnaderna har gjorts månadsvis från januari till maj utgående från Uponors ägna transportkostnads uträkning. Som forskningsmetod i arbetet har det använts en kvalitativ metod. Primär data har samlats in i form av e-post och diskussioner och sekunder data har samlats in via tabeller och filer från Uponor. I arbetet presenteras först TCO och hur det kan används, sedan redogörs ingåendelogistik och utgåendelogistik samt vad för kostnader de kan innebära. Uponor som företag och dess historia nämns i korthet och i följande kapitel behandlas kvalitativ och kvantitativa metoder. I resultatet kommer det fram att Uponors uträkningar är för optimistiska för att de inte innehåller alla kostnads element som borde finnas med i TCO. Detta betyder att Uponor borde fördjupa sig i sin kostnadsstryktur och få fram all kostnadselement. På så set kan Uponor räkna ut de exakta totalkostnaderna och sedan räkna ut billigare transport lösningar. In the past few years many businesses have felt the global recession, and the building business is no exception. This thesis is made for Uponor, a internationally leading supplier of VVS- and indoor climate systems for housing and commercial buildings. It is important for Uponor to reduce logistic costs to achieve maximum cost efficiency and economical sustainability. The aim with the thesis is to make a TCO-analysis (Total Cost of Ownership) on Uponors transportation costs and to make a TCO-model so that Uponor could clearly see their cost structure, optimize prices and reduce costs. With a TCO-analysis Uponor can localize all the transport costs and calculate the exact total costs which then can be used to calculate cheaper alternative transport solutions. The problem lies in Uponors poor transport cost data which makes it difficult to get a exact TCO-analysis and savings. In the thesis is used a capital based TCO-analysis which uses data from Uponors panel products Tacker/Klett that is transported from Germany to Madrid. The TCO-analysis is calculated month by month between January and May on Uponors own transport cost calculations. The method used to collect data is a qualitative method. Primary and secondary data has been used. First up in the thesis TCO is explained and how it can be used. After that inbound- and outbound logistics are gone through and what cost there can be involved. Uponor and its history are then briefly explained and the next chapter is about qualitative and quantitative methods. The results show that Uponors transport costs are optimistic becouse they do not include all the cost elements that should be in a TCO calculation. This means that Uponor should look deeper in to their cost structure and localize all cost elements. By doing this Uponor is able to calculate the exact total costs and then be able to work out cheaper transport solutions.