AVOIN PÄIVÄKOTITOIMINTA MONIKULTTUURISIA PERHEITÄ TUKEMASSA VANTAALLA
Tapani, Susanna (2009)
Tapani, Susanna
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911225815
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911225815
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Tapani, Susanna. Avoin päiväkotitoiminta monikulttuurisia perheitä tukemassa Vantaalla. Järvenpää, syksy 2009. 72 s., 1 liite. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä Järvenpää. Sosiaalialan koulutusohjelma. Lastentarhanopettajan virkakelpoisuus, sosionomi (AMK).
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia työntekijän näkökulmasta, minkälaista käytännön työ avoimessa päiväkodissa monikulttuuristen perheiden parissa on. Työn tarkoitus oli tuoda näkyväksi sitä kokemusta ja tietoa, jota työntekijöillä on monikulttuuristen perheiden kanssa työskentelemisestä sen erityisyyden kannalta, jota työhön saattaa liittyä. Lisäksi tutkimuksen avulla haluttiin selvittää, tarvitsevatko avoimen päiväkodin työntekijät joitain erityisiä tietoja ja taitoja monikulttuuristen perheiden kanssa työskentelyyn. Avoin päiväkotitoiminta Vantaalla on kunnan tarjoamaa palvelua kotihoidossa oleville alle kouluikäisille lapsille ja heidän huoltajilleen. Yhteyshenkilönä toimi Vantaan avoimen varhaiskasvatuksen asiantuntija, jonka kanssa opinnäytetyön tekemisestä sovittiin.
Tutkimus oli laadullinen eli kvalitatiivinen. Se toteutettiin osallistuvan havainnoinnin avulla. Havainnoinnista saatua aineistoa täydennettiin harjoittelun aikana käytyjen kes-kustelujen ja harjoittelupäiväkirjan avulla sekä haastattelemalla yksikössä työskentelevät kaksi työntekijää. Analyysi tehtiin teemoittelua ja ryhmittelyä apuna käyttäen.
Tutkimuksen yhtenä tuloksena on, että erityisyys monikulttuuristen perheiden kanssa työskenneltäessä liittyy ensinnäkin neuvojen ja ohjeiden antamiseen lapsen kasvattami-sen tavoista Suomessa. Avoimen päiväkodin työntekijät tuovat esille lapsen asemaa ja tyttölapsen tasa-arvoisuutta. Kielen tukemisen suhteen tulos on, että avoin päiväkotitoiminta tukee ennen kaikkea vanhemman kaksikielisyyden kehittymistä. Vanhemman oman äidinkielen säilyttämistä tuetaan sekä suomen kielen oppimista motivoidaan. Kotiutumisessa tukeminen, kuten alueen palveluista ja liikenneyhteyksistä kertominen, muodostaa työstä ison osan. Monikulttuuriseen työhön avoimessa päiväkodissa vaadittava osaaminen muodostuu tutkimuksen mukaan pääasiassa kasvatusalan koulutuksesta, työkokemuksesta, elämänkokemuksesta ja lisäkoulutuksista, mutta ennen kaikkea omien arvojen ja ennakko-oletusten tunnistamisesta sekä rohkeudesta, avoimuudesta ja in-nostuksesta kohdata erilaisuutta.
Tulosten perusteella avoin päiväkotitoiminta tarjoaa monipuolista tukea monikulttuurisille perheille ja erityisesti niille, jotka ovat Suomessa tai Vantaalla uusia. Työntekijällä on vaadittavan kasvatusalan koulutuksen lisäksi hyvä olla innostusta, avoimuutta ja rohkeutta työskennellä eri kieli- ja kulttuuritaustaisten perheiden kanssa.
Tapani, Susanna. Avoin päiväkotitoiminta monikulttuurisia perheitä tukemassa Vantaalla. Järvenpää, syksy 2009. 72 s., 1 liite. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä Järvenpää. Sosiaalialan koulutusohjelma. Lastentarhanopettajan virkakelpoisuus, sosionomi (AMK).
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia työntekijän näkökulmasta, minkälaista käytännön työ avoimessa päiväkodissa monikulttuuristen perheiden parissa on. Työn tarkoitus oli tuoda näkyväksi sitä kokemusta ja tietoa, jota työntekijöillä on monikulttuuristen perheiden kanssa työskentelemisestä sen erityisyyden kannalta, jota työhön saattaa liittyä. Lisäksi tutkimuksen avulla haluttiin selvittää, tarvitsevatko avoimen päiväkodin työntekijät joitain erityisiä tietoja ja taitoja monikulttuuristen perheiden kanssa työskentelyyn. Avoin päiväkotitoiminta Vantaalla on kunnan tarjoamaa palvelua kotihoidossa oleville alle kouluikäisille lapsille ja heidän huoltajilleen. Yhteyshenkilönä toimi Vantaan avoimen varhaiskasvatuksen asiantuntija, jonka kanssa opinnäytetyön tekemisestä sovittiin.
Tutkimus oli laadullinen eli kvalitatiivinen. Se toteutettiin osallistuvan havainnoinnin avulla. Havainnoinnista saatua aineistoa täydennettiin harjoittelun aikana käytyjen kes-kustelujen ja harjoittelupäiväkirjan avulla sekä haastattelemalla yksikössä työskentelevät kaksi työntekijää. Analyysi tehtiin teemoittelua ja ryhmittelyä apuna käyttäen.
Tutkimuksen yhtenä tuloksena on, että erityisyys monikulttuuristen perheiden kanssa työskenneltäessä liittyy ensinnäkin neuvojen ja ohjeiden antamiseen lapsen kasvattami-sen tavoista Suomessa. Avoimen päiväkodin työntekijät tuovat esille lapsen asemaa ja tyttölapsen tasa-arvoisuutta. Kielen tukemisen suhteen tulos on, että avoin päiväkotitoiminta tukee ennen kaikkea vanhemman kaksikielisyyden kehittymistä. Vanhemman oman äidinkielen säilyttämistä tuetaan sekä suomen kielen oppimista motivoidaan. Kotiutumisessa tukeminen, kuten alueen palveluista ja liikenneyhteyksistä kertominen, muodostaa työstä ison osan. Monikulttuuriseen työhön avoimessa päiväkodissa vaadittava osaaminen muodostuu tutkimuksen mukaan pääasiassa kasvatusalan koulutuksesta, työkokemuksesta, elämänkokemuksesta ja lisäkoulutuksista, mutta ennen kaikkea omien arvojen ja ennakko-oletusten tunnistamisesta sekä rohkeudesta, avoimuudesta ja in-nostuksesta kohdata erilaisuutta.
Tulosten perusteella avoin päiväkotitoiminta tarjoaa monipuolista tukea monikulttuurisille perheille ja erityisesti niille, jotka ovat Suomessa tai Vantaalla uusia. Työntekijällä on vaadittavan kasvatusalan koulutuksen lisäksi hyvä olla innostusta, avoimuutta ja rohkeutta työskennellä eri kieli- ja kulttuuritaustaisten perheiden kanssa.