Grupptheraplay som metod. En resurs för de professionella?
Kronberg, Linda; Josefsson, Patrik (2012)
Kronberg, Linda
Josefsson, Patrik
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2012
Creative Commons Attribution 3.0 Unported
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112616551
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112616551
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää millä tavalla ammattilaiset ovat hyötyneet ryhmätheraplay metodista tukiessaan lasten osallisuutta. Työn keskeiset tutkimuskysymykset ovat, 1. Mikä on syy siihen, että vastaajat olivat käyneet ryhmätheraplay koulutuksen? 2. Millä tavalla vastaajat ovat voineet käyttää uutta oppimaansa tietoa? 3. Millä tavalla koulutus on vaikuttanut omaan ammattitaitoon? 4. Millä tavalla ryhmätheraplay on sopiva metodi las-ten osallisuuden tukemisessa? 5. Millä tavalla ryhmätheraplay tukee sekä lasta että ryhmää ryhmäytymisessä? Tutkimuskysymyksiin vastattiin kvalitatiivisen ja kvantitatiivisen tutki-musmenetelmien avulla. Aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella ja analysoitiin si-sältöanalyysin avulla. Tämän työn teoreettisessa osassa käsitellään sosiaalipedagogisesta nä-kökulmasta leikkiä opettavana toimintana, osallisuutta sekä sosiaalista inkluusiota. Empiiri-sessä tutkimuksessa käytimme jossa käytimme pääosin kvalitatiivista, mutta myös kvantita-tiivista menetelmää. Kvalitatiivinen menetelmä antoi meille avoimia vastauksia joilla saimme vastauksiin syvyyttä. Kvantitatiivinen menetelmä antoi taas tilastoja 33 vastaukselle. Tulok-set osoittavat, että ammattilaiset kokevat ryhmätheraplay menetelmän antaneen tukea lasten osallisuuden tukemisessa. Tuloksissa kävi jopa ilmi, että ujoimmat lapset pääsivät helpom-min leikkiin mukaan ja että lasten stressi väheni. Tulokset osoittavat että ryhmätheraplay on ollut tukena sekä yksittäisille lapsille että koko ryhmälle.