Improving business intelligence data quality in sales insight area
Anturaniemi, Ari (2012)
Anturaniemi, Ari
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112416283
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112416283
Tiivistelmä
Liiketoimintatiedon (eng. Business intelligence, BI) hallinta on organisaation kyky kerätä ja analysoida keräämäänsä tietoa liiketoiminnastaan ja liiketoimintaympäristöstään, ja luoda informaation ja sen analysoinnin kautta uutta tietämystä ja näkemystä organisaa-tion ohjaamiseksi. Yksi keskeisistä asioista liiketoiminta-analytiikan kehittämisessä ja tie-don käytössä on ymmärtää tiedon laadun merkitys ja sille asetettava tavoite, samoin kuin kuinka hyvin tiedon laatuvaatimukset täyttyvät eri käyttötapojen suhteen.
Liiketoimintatiedon käyttö raportoinnin ja analytiikan tarpeisiin edellyttää eri tapahtu-mapohjaisten tietojen ja perus- sekä referenssitietojen mallintamista, hallinnointia ja yhdistämistä liiketoimintaa tukeviksi mittareiksi. Kun organisaation tavoitteet on liitetty osaksi mittaristoa, mittareiden avulla voidaan seurata liiketoiminnan operatiivista onnis-tumista ja organisaation kilpailukykyä ja -etua.
Tiedon laatuvaatimustavoitteiden ja laatumittareiden suhde liiketoiminnan tulos- ja suorituskykymittareihin on läheinen, erityisesti niiden mittareiden osalta, jotka organi-saatio näkee avainmittareiksi. Tämä vaatii mittareiden taustalla olevien käsitteiden ja niiden määritelmien yhteismitallisuutta. Kun käsitteet ja niiden merkitys ovat nimen-omaisesti hyväksyttyjä, määriteltyjä ja sovittu otettavaksi yrityksen liiketoimintaympäris-tössä käyttöön, ensimmäinen askel yhteisen tietämyksen jakamisen tiellä on saavutettu yrityksen ontologian kautta.
Tässä kuvailevassa tapaustutkimuksessa on esitetty kohdealueen eli liiketoimintatiedon tiedon laadun parantamiseen liittyviä tekijöitä erityisesti myynnin näkökulmasta. Esityk-sessä on kuvattu liiketoimintatiedon olemusta, ja kuinka se voidaan nähdä tiedon, in-formaation ja tietämyksen jakamisen kautta osana yrityksen strategista varallisuutta. Tietojoukkojen luokittelun, määrittämisen ja tietomallinnuksen avulla voidaan hallita käytössä olevia tietovarantoja. Tiedon laadun parantamisessa keskeisellä sijalla on käsi-teltävän tiedon semantiikka ja ontologia, ja panostamalla näiden asioiden huomioonot-tamiseen organisaatiot voivat hyvinkin yksinkertaisin keinoin parantaa tiedon laadun edellytyksiä ontologian kehittämisen keinoin.
Liiketoimintatiedon käyttö raportoinnin ja analytiikan tarpeisiin edellyttää eri tapahtu-mapohjaisten tietojen ja perus- sekä referenssitietojen mallintamista, hallinnointia ja yhdistämistä liiketoimintaa tukeviksi mittareiksi. Kun organisaation tavoitteet on liitetty osaksi mittaristoa, mittareiden avulla voidaan seurata liiketoiminnan operatiivista onnis-tumista ja organisaation kilpailukykyä ja -etua.
Tiedon laatuvaatimustavoitteiden ja laatumittareiden suhde liiketoiminnan tulos- ja suorituskykymittareihin on läheinen, erityisesti niiden mittareiden osalta, jotka organi-saatio näkee avainmittareiksi. Tämä vaatii mittareiden taustalla olevien käsitteiden ja niiden määritelmien yhteismitallisuutta. Kun käsitteet ja niiden merkitys ovat nimen-omaisesti hyväksyttyjä, määriteltyjä ja sovittu otettavaksi yrityksen liiketoimintaympäris-tössä käyttöön, ensimmäinen askel yhteisen tietämyksen jakamisen tiellä on saavutettu yrityksen ontologian kautta.
Tässä kuvailevassa tapaustutkimuksessa on esitetty kohdealueen eli liiketoimintatiedon tiedon laadun parantamiseen liittyviä tekijöitä erityisesti myynnin näkökulmasta. Esityk-sessä on kuvattu liiketoimintatiedon olemusta, ja kuinka se voidaan nähdä tiedon, in-formaation ja tietämyksen jakamisen kautta osana yrityksen strategista varallisuutta. Tietojoukkojen luokittelun, määrittämisen ja tietomallinnuksen avulla voidaan hallita käytössä olevia tietovarantoja. Tiedon laadun parantamisessa keskeisellä sijalla on käsi-teltävän tiedon semantiikka ja ontologia, ja panostamalla näiden asioiden huomioonot-tamiseen organisaatiot voivat hyvinkin yksinkertaisin keinoin parantaa tiedon laadun edellytyksiä ontologian kehittämisen keinoin.