5-6-vuotiaan karkeamotoristen perustaitojen tukeminen kehityksellisessä koordinaatiohäiriössä : Verkkojulkaisu vanhemmille
Lehtoranta, Anna; Pirinen, Sari (2012)
Lehtoranta, Anna
Pirinen, Sari
Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112015682
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112015682
Tiivistelmä
Kehityksellisellä koordinaatiohäiriöllä eli DCD:lla tarkoitetaan lapsen päivittäisiä toimintoja ja oppimista haittaavaa motorista häiriötä. Toiminnallisen opinnäytetyön tehtävänä oli suunnitella vanhemmille tarkoitettu verkkojulkaisu 5–6-vuotiaiden lasten karkeamotoristen perustaitojen tukemisesta kehityksellisessä koordinaatiohäiriössä. Verkkojulkaisun tarkoituksena oli antaa vanhemmille ohjeita 5–6-vuotiaiden lasten karkeamotoristen perustaitojen tukemiseen. Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona Joensuun kaupungin neuvolatoiminnalle.
Opinnäytetyön tekeminen alkoi tiedonhaulla, jota seurasi teoreettisen viitekehyksen kirjoittaminen. Verkkojulkaisu suunniteltiin teoreettisen viitekehyksen pohjalta. Verkkojulkaisu on viiden A4-sivun mittainen, ja se sisältää alkutekstin, 5–6-vuotiaiden karkeamotoristen perustaitojen esittelyn, tietoa kehityksellisestä koordinaatiohäiriöstä ja kehityksen tukemista sekä esimerkkiharjoitteita ja lopputekstin. Verkkojulkaisua arvioitiin lasten fysioterapeutin ja kohderyhmän jäsenen palautteen perusteella.
Jatkokehitysmahdollisuuksina voisi selvittää verkkojulkaisun hyödyllisyyttä ja käytettävyyttä kohderyhmällä tai miten vanhemmat kokevat fysioterapian merkityksen kehityksellisen koordinaatiohäiriön hoidossa. Lisäksi aihetta voisi käsitellä eri ikävuosien tai jonkun tietyn sairauden näkökulmasta. Verkkojulkaisusta voisi tehdä myös oman Internet-sivuston tai sitä voisi muokata fysioterapeuttien käyttöön.
Opinnäytetyön tekeminen alkoi tiedonhaulla, jota seurasi teoreettisen viitekehyksen kirjoittaminen. Verkkojulkaisu suunniteltiin teoreettisen viitekehyksen pohjalta. Verkkojulkaisu on viiden A4-sivun mittainen, ja se sisältää alkutekstin, 5–6-vuotiaiden karkeamotoristen perustaitojen esittelyn, tietoa kehityksellisestä koordinaatiohäiriöstä ja kehityksen tukemista sekä esimerkkiharjoitteita ja lopputekstin. Verkkojulkaisua arvioitiin lasten fysioterapeutin ja kohderyhmän jäsenen palautteen perusteella.
Jatkokehitysmahdollisuuksina voisi selvittää verkkojulkaisun hyödyllisyyttä ja käytettävyyttä kohderyhmällä tai miten vanhemmat kokevat fysioterapian merkityksen kehityksellisen koordinaatiohäiriön hoidossa. Lisäksi aihetta voisi käsitellä eri ikävuosien tai jonkun tietyn sairauden näkökulmasta. Verkkojulkaisusta voisi tehdä myös oman Internet-sivuston tai sitä voisi muokata fysioterapeuttien käyttöön.