Asiakastyytyväisyyttä mittaavan kyselylomakkeen laatiminen TYKS: n apuvälinekeskukselle
Moilanen, Erkki (2012)
Moilanen, Erkki
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012092713949
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012092713949
Tiivistelmä
Erilaisia palveluita tarjoavien organisaatioiden muuntautumis- ja kehittymiskyvyllä sekä muutostehokkuudella on suuri merkitys koko ajan muuttuvassa yhteiskunnassa. Muiden tahojen ohella myös sosiaali- ja terveydenhuollon tulee pyrkiä jatkuvasti ke-hittämään palveluitaan laadukkaampaan suuntaan. Sosiaali- ja terveydenhuollossa palveluiden laadun yksi merkittävimmistä osa-alueista on asiakaslähtöisyys.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli laatia Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin alu-eelliselle apuvälinekeskukselle asiakastyytyväisyyttä mittaava kyselylomake. Lo-makkeen tarkoituksena on selvittää ja seurata Turun yliopistollisen keskussairaalan apuvälinekeskuksen asiakkaiden mielipiteitä saamiensa apuvälinepalveluiden laadus-ta. Lomakkeella saatujen tulosten perusteella TYKS: n apuvälinekeskus voi edelleen kehittää tarjoamiensa apuvälinepalveluiden laatua ja saatavuutta asiakaslähtöisempään suuntaan.
Tämä opinnäytetyö ei ole perinteinen tutkimustyö, vaan toiminnallinen kehittämistyö. Kehittämistyössä lähtökohtana on käytännön tarve tai ongelma, jota pyritään ke-hittämään parempaan ja toimivampaan suuntaan. TYKS: n apuvälinekeskuksella ei aiemmin ole ollut käytössään apuvälinepalveluihin kohdennettua asiakastyytyväi-syyttä tutkivaa järjestelmää, jota analysoimalla palveluja voitaisiin kehittää asiakas-lähtöisempään suuntaan. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on vastata tuohon tar-peeseen.
Käsittelen opinnäytetyössäni sosiaali- ja terveydenhuollon toimintatapoja, suosituksia ja lainsäädäntöä teoriassa, painottaen niiden määrittelyä apuvälinepalveluiden nä-kökulmasta. Lisäksi kerron Varsinais-Suomen alueellisesta apuvälinetoiminnasta sekä apuvälinepalveluiden laadun kehittämissuunnitelmista Varsinais-Suomen sairaan-hoitopiirin alueella.
Päädyin työssäni kirjalliseen kyselylomakkeeseen, jossa käytetään määrällistä tutki-musotetta. Tämä oli myös lomakkeen tilanneen organisaation toive. Kirjallisella lo-makkeella saadaan kerättyä laaja tutkimusaineisto, joka on helppo tilastoida ana-lysoitavaan muotoon.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli laatia Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin alu-eelliselle apuvälinekeskukselle asiakastyytyväisyyttä mittaava kyselylomake. Lo-makkeen tarkoituksena on selvittää ja seurata Turun yliopistollisen keskussairaalan apuvälinekeskuksen asiakkaiden mielipiteitä saamiensa apuvälinepalveluiden laadus-ta. Lomakkeella saatujen tulosten perusteella TYKS: n apuvälinekeskus voi edelleen kehittää tarjoamiensa apuvälinepalveluiden laatua ja saatavuutta asiakaslähtöisempään suuntaan.
Tämä opinnäytetyö ei ole perinteinen tutkimustyö, vaan toiminnallinen kehittämistyö. Kehittämistyössä lähtökohtana on käytännön tarve tai ongelma, jota pyritään ke-hittämään parempaan ja toimivampaan suuntaan. TYKS: n apuvälinekeskuksella ei aiemmin ole ollut käytössään apuvälinepalveluihin kohdennettua asiakastyytyväi-syyttä tutkivaa järjestelmää, jota analysoimalla palveluja voitaisiin kehittää asiakas-lähtöisempään suuntaan. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on vastata tuohon tar-peeseen.
Käsittelen opinnäytetyössäni sosiaali- ja terveydenhuollon toimintatapoja, suosituksia ja lainsäädäntöä teoriassa, painottaen niiden määrittelyä apuvälinepalveluiden nä-kökulmasta. Lisäksi kerron Varsinais-Suomen alueellisesta apuvälinetoiminnasta sekä apuvälinepalveluiden laadun kehittämissuunnitelmista Varsinais-Suomen sairaan-hoitopiirin alueella.
Päädyin työssäni kirjalliseen kyselylomakkeeseen, jossa käytetään määrällistä tutki-musotetta. Tämä oli myös lomakkeen tilanneen organisaation toive. Kirjallisella lo-makkeella saadaan kerättyä laaja tutkimusaineisto, joka on helppo tilastoida ana-lysoitavaan muotoon.