Puvustuksen suunnittelu Timotei-nuorisoteatterin näytelmään Juna
Huovila, Essi (2012)
Huovila, Essi
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012092513853
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012092513853
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli suunnitella ja valmistaa puvustus nuorten toteuttamaan näytelmään nimeltä Juna. Näytelmän toteuttajana toimi lahtelainen lasten- ja nuorisoteatteri Timotei-teatteri. Näytelmän on käsikirjoittanut Timotei-teatterin sen aikaiset nuoret näyttelijät vuonna 2007. Näytelmä sai ensi-iltansa toukokuussa 2012 ja sen ohjasi Pauliina Lintula. Näytelmässä oli mukana 13, iältään 13–16 -vuotiasta nuorta näyttelijää. Juna on dekkarinäytelmä, joka kertoo kunniahimoisen viulistin tarinan. Tarina sijoittuu 1950-luvun Yhdysvaltoihin ja se on junamatka Las Vegasiin. Junasta löytyy viulistin lisäksi paljon erilaisia matkustajia ja työntekijöitä, joilla on omat tarinansa kerrottavana.
Tavoitteena oli suunnitella 50-luvun henkinen puvustus, joka toisi roolihahmojen persoonia esille. Suun-nittelun apuna käytin J. Michael Gilletten (2000) suunnittelu- ja ongelmanratkaisumallia. Mallissa on seitsemän eri vaihetta: sitoutuminen, analyysi, tutkimus, haudonta, valinta, toteutus ja arviointi. Käsikir-joituksen analysoinnissa käytin Gary Thornen (2001) luomaa analysointitapaa. Siinä on lista kysymyksiä eri aihealueista, jotka auttavat avaamaan käsikirjoitusta. Etsin kuvamateriaalia 1950-luvun amerikkalai-sista, joista tein kollaasit helpottaakseen suunnittelun visuaalista puolta. Melkein kaikki vaatemateriaalit hankin kirpputoreilta pienen budjetin takia.
Tarkoituksenani oli kokea millaista pukusuunnittelijan työ on. Samalla halusin nähdä, miten teatteripro-jekti saa alkunsa ja miten se saadaan päätökseen. Haasteena oli puvustuksen pieni budjetti sekä pitkä välimatka Lahteen, sillä toteutin puvustuksen Savonlinnassa. Mielestäni saavutin asettamani tavoitteeni ja loin mielenkiintoisen puvustuksen. Sain erittäin hyvää palautetta niin ohjaajalta kuin Timotei-teatterin toiminnanjohtajalta. Ohjaajan ja näyttelijöiden kanssa työskentely sujui melkeinpä ongelmitta. Välillä aika oli tiukoilla ja kommunikointi oli puutteellista, mutta muita suuria vastoinkäymisiä en kokenut projektin aikana. Projektin kautta opin paljon uutta, mikä liittyy pukusuunnittelijan alaan. Gilletten (2000) suunnittelumalli oli erittäin hyvä jäsentämään projektin eri vaiheita. Sain myös varmistusta siitä, että haluan tehdä pukusuunnittelijan töitä jatkossakin.
Tavoitteena oli suunnitella 50-luvun henkinen puvustus, joka toisi roolihahmojen persoonia esille. Suun-nittelun apuna käytin J. Michael Gilletten (2000) suunnittelu- ja ongelmanratkaisumallia. Mallissa on seitsemän eri vaihetta: sitoutuminen, analyysi, tutkimus, haudonta, valinta, toteutus ja arviointi. Käsikir-joituksen analysoinnissa käytin Gary Thornen (2001) luomaa analysointitapaa. Siinä on lista kysymyksiä eri aihealueista, jotka auttavat avaamaan käsikirjoitusta. Etsin kuvamateriaalia 1950-luvun amerikkalai-sista, joista tein kollaasit helpottaakseen suunnittelun visuaalista puolta. Melkein kaikki vaatemateriaalit hankin kirpputoreilta pienen budjetin takia.
Tarkoituksenani oli kokea millaista pukusuunnittelijan työ on. Samalla halusin nähdä, miten teatteripro-jekti saa alkunsa ja miten se saadaan päätökseen. Haasteena oli puvustuksen pieni budjetti sekä pitkä välimatka Lahteen, sillä toteutin puvustuksen Savonlinnassa. Mielestäni saavutin asettamani tavoitteeni ja loin mielenkiintoisen puvustuksen. Sain erittäin hyvää palautetta niin ohjaajalta kuin Timotei-teatterin toiminnanjohtajalta. Ohjaajan ja näyttelijöiden kanssa työskentely sujui melkeinpä ongelmitta. Välillä aika oli tiukoilla ja kommunikointi oli puutteellista, mutta muita suuria vastoinkäymisiä en kokenut projektin aikana. Projektin kautta opin paljon uutta, mikä liittyy pukusuunnittelijan alaan. Gilletten (2000) suunnittelumalli oli erittäin hyvä jäsentämään projektin eri vaiheita. Sain myös varmistusta siitä, että haluan tehdä pukusuunnittelijan töitä jatkossakin.