Auton sähkökonversion tuotteistaminen
Saarinen, Lasse (2012)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012061312648
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012061312648
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää mitä auton sähkökonversio vaatii ja olisiko sähkökonversiota mahdollista hyödyntää kaupallisesti. Auton sähkökonversio on auton voimanlähteen muuttamista sähköksi. Opinnäytetyössä käsitellään mitä sähköauto on ja millaisia etuja sähköautolla on. Sähköautolla on luonnollisesti myös heikkouksia ja Suomen kylmät olosuhteet luovat omat haasteensa.
Opinnäytetyössä keskitytään konversiossa käytettävään autoon, millainen auton tulisi olla ja miten sähköautoa verotetaan. Konversioautossa käytetyt sähkömoottorit poikkeavat huomattavasti polttomoottoreista ja sähkökonversiota suunnittelevalla on mahdollisuus valita usean eri moottorityypin väliltä.
Moottorin lisäksi sähköautoon tarvitaan moottorin kanssa yhteensopiva ohjain sekä akusto, josta ohjain ja moottori saa tarvitsemansa virran. Akkuina käytetään lyijyakkuja tai litiumpohjaisia LiFePO4-akkuja. Konversioprosessi aloitetaan konversion suunnittelulla, jossa määritellään konversion tavoitteet. Käytettävät komponentit valitaan ja konversio tehdään työvaihe työvaiheelta, jonka jälkeen auton toimivuus testataan ja auto katsastetaan. Tämän jälkeen autoa voidaan lähteä kehittämään edelleen.
Sähkökonversion asiakaslähtöinen tuotekehitys on olennainen osa kaupallista toimintaa. Autoja ryhmiteltiin käyttötarkoitusten perusteella ja pohdittiin miten tällaisiin käyttötarkoituksiin pystytään tarjoamaan sähköisiä vaihtoehtoja. Sähköauto tarjoaa pieniä kilometrikustannuksia, mutta konversiokustannukset syövät säästyneen hyödyn. Kustannukset vaikuttavat paljon siihen miten kannattavasti eri tarkoituksiin suunniteltuja autoja kannattaa tarjota.
Markkinointi on oleellinen osa tuotekehitystä ja se on paljon muutakin kuin myymistä ja mainostamista. Markkinoinnin perusidea on asiakaslähtöisyys. Pelkkiin kustannuksiin ja säästöihin on vaikea perustaa ostopäätöstä. Sähköauton kaupallinen kannattavuus riippuu monesta asiasta. Jos vahvaa osaamista alalta ei löydy valmiiksi, auton tuotekehitys ja oman osaamisen kartuttaminen vaatii runsaasti investointeja.
Opinnäytetyössä keskitytään konversiossa käytettävään autoon, millainen auton tulisi olla ja miten sähköautoa verotetaan. Konversioautossa käytetyt sähkömoottorit poikkeavat huomattavasti polttomoottoreista ja sähkökonversiota suunnittelevalla on mahdollisuus valita usean eri moottorityypin väliltä.
Moottorin lisäksi sähköautoon tarvitaan moottorin kanssa yhteensopiva ohjain sekä akusto, josta ohjain ja moottori saa tarvitsemansa virran. Akkuina käytetään lyijyakkuja tai litiumpohjaisia LiFePO4-akkuja. Konversioprosessi aloitetaan konversion suunnittelulla, jossa määritellään konversion tavoitteet. Käytettävät komponentit valitaan ja konversio tehdään työvaihe työvaiheelta, jonka jälkeen auton toimivuus testataan ja auto katsastetaan. Tämän jälkeen autoa voidaan lähteä kehittämään edelleen.
Sähkökonversion asiakaslähtöinen tuotekehitys on olennainen osa kaupallista toimintaa. Autoja ryhmiteltiin käyttötarkoitusten perusteella ja pohdittiin miten tällaisiin käyttötarkoituksiin pystytään tarjoamaan sähköisiä vaihtoehtoja. Sähköauto tarjoaa pieniä kilometrikustannuksia, mutta konversiokustannukset syövät säästyneen hyödyn. Kustannukset vaikuttavat paljon siihen miten kannattavasti eri tarkoituksiin suunniteltuja autoja kannattaa tarjota.
Markkinointi on oleellinen osa tuotekehitystä ja se on paljon muutakin kuin myymistä ja mainostamista. Markkinoinnin perusidea on asiakaslähtöisyys. Pelkkiin kustannuksiin ja säästöihin on vaikea perustaa ostopäätöstä. Sähköauton kaupallinen kannattavuus riippuu monesta asiasta. Jos vahvaa osaamista alalta ei löydy valmiiksi, auton tuotekehitys ja oman osaamisen kartuttaminen vaatii runsaasti investointeja.