Best practices for project handover in middle-size organizations
Laine, Markus (2012)
Laine, Markus
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012061312609
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012061312609
Tiivistelmä
Projektien tekeminen on haastavaa, mutta erityisen haastavaa on luovuttaa projekti loppu-käyttäjälle. Tutkimuksen taustana ovat Nord Pool Spot AS –nimisen (myöhemmin NPS) organisaation projektien luovutuksessa havaitut ongelmat. Hyvin usein keskeinen tietämys tuotteesta on vain projektiin osallistuneilla henkilöillä. Tämä on johtanut usein myös siihen, että myös operatiiviset tehtävät kaatuvat projektihenkilöiden niskaan. Pienessä yrityksessä, jonka resurssit ovat muutenkin rajalliset, tämä ei ole tehokasta voimavarojen käyttöä. Resurssiongelmat eivät häiritse ainoastaan operatiivista liiketoimintaa, vaan myös uusien hankkeiden suunnittelu ja läpivienti kärsivät.
Teoriaosuuden pohjalta laadittu teemahaastattelu konkretisoi tutkimusongelman. Tutki-musta varten haastateltiin NPS:n projektien työtekijöitä, projektipäälliköitä, projektien omistajia ja toimittajan edustajaa. Myös ulkoisen projektipäällikön päiväkirjaa käytettiin tutkimuksessa apuna projektin yksityiskohtien selvittämiseksi.
Tutkimuksen perusteella ongelmakohtia olivat vastuunjako, loppukäyttäjän sitoutuminen uuteen tuotteeseen, kommunikaatio ja tietämyksen siirto projektilta operatiiviselle organi-saatiolle.
Ratkaisuehdotuksena on vastuualueiden määrittely prosessikohtaisesti, selkeät vaiheistuk-set projekteihin, tulosten validointi ja verifiointi sekä operatiivisen henkilöstön sitouttami-nen projektiin jo projektin alkuvaiheessa.
Teoriaosuuden pohjalta laadittu teemahaastattelu konkretisoi tutkimusongelman. Tutki-musta varten haastateltiin NPS:n projektien työtekijöitä, projektipäälliköitä, projektien omistajia ja toimittajan edustajaa. Myös ulkoisen projektipäällikön päiväkirjaa käytettiin tutkimuksessa apuna projektin yksityiskohtien selvittämiseksi.
Tutkimuksen perusteella ongelmakohtia olivat vastuunjako, loppukäyttäjän sitoutuminen uuteen tuotteeseen, kommunikaatio ja tietämyksen siirto projektilta operatiiviselle organi-saatiolle.
Ratkaisuehdotuksena on vastuualueiden määrittely prosessikohtaisesti, selkeät vaiheistuk-set projekteihin, tulosten validointi ja verifiointi sekä operatiivisen henkilöstön sitouttami-nen projektiin jo projektin alkuvaiheessa.