Markkinointiviestinnän opas aloittelevalle yksityisyritykselle
Suuronen, Marika (2012)
Suuronen, Marika
Saimaan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052810175
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052810175
Tiivistelmä
Työn aiheena oli luoda markkinointiviestinnän opas aloittelevalle yksityisyritykselle. Tässä työssä esitellään erilaisia markkinointikeinoja ja markkinoinnin mittausmenetelmiä sekä suunnitellaan sopiva markkinointikeinojen yhdistelmä aloittavalle yksityisyrittäjälle. Näistä markkinointikeinojen yhdistelmistä koottiin markkinointisuunnitelma vuodeksi 2013.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin haastattelua sekä toteavaa ja vertailevaa tutkimusta. Tietoa koottiin eri tietolähteistä, ja saatuja tuloksia pohdittiin ja vertailtiin muodostaen niistä tarkoitukseen sopiva kokonaisuus. Haastattelun kohteena oli eräs korualalla toimiva aloitteleva yksityisyrittäjä. Häneltä tiedusteltiin yrityksen markkinointia koskevia asioita sekä hänen toiveitaan tulevasta opinnäytetyöstä ja markkinointisuunnitelmasta vuodeksi 2013.
Työn aluksi koottiin eri tietolähteitä, minkä jälkeen niistä etsittiin työhön tarvittava tieto. Vielä tässä vaiheessa etsittiin yleisesti, minkälaisia markkinointikeinoja on hyödynnettävissä. Näistä mietittiin sopivia vaihtoehtoja yksityisyrittäjälle. Haastattelun perusteella luotiin kyseiselle yksityisyrittäjälle sopiva markkinointi-mix. Näistä markkinointimixin osista suunniteltiin yrittäjälle vuoden 2013 markkinointisuunnitelma. Tämän jälkeen työ sekä markkinointisuunnitelma esitettiin yrittäjälle ja saadut kommentit kirjattiin mukaan loppuyhteenvetoon.
Aloittelevalle yksityisyrittäjälle sopivimmat keinot ovat edullisia, helppoja ja yksinkertaisia, jotta yksityisyrittäjän resurssit riittävät markkinoinnin hoitamiseen.
Kokonaisuudessaan työ ja saadut tulokset miellyttivät yrittäjää. Työ toi esiin hyviä keinoja ja herätti yrittäjässä ajatuksia. Työ auttaa yrittäjän hyvään alkuun ja myöhemmin työssä esitettyjä asioita voi soveltaa ja hyödyntää enemmänkin. Yrityksen markkinoinnista puuttui suunnitelmallisuus ja perusteellisuus, mutta työn kautta nämäkin seikat ovat tulevaisuudessa osana yrityksen toimintaa.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin haastattelua sekä toteavaa ja vertailevaa tutkimusta. Tietoa koottiin eri tietolähteistä, ja saatuja tuloksia pohdittiin ja vertailtiin muodostaen niistä tarkoitukseen sopiva kokonaisuus. Haastattelun kohteena oli eräs korualalla toimiva aloitteleva yksityisyrittäjä. Häneltä tiedusteltiin yrityksen markkinointia koskevia asioita sekä hänen toiveitaan tulevasta opinnäytetyöstä ja markkinointisuunnitelmasta vuodeksi 2013.
Työn aluksi koottiin eri tietolähteitä, minkä jälkeen niistä etsittiin työhön tarvittava tieto. Vielä tässä vaiheessa etsittiin yleisesti, minkälaisia markkinointikeinoja on hyödynnettävissä. Näistä mietittiin sopivia vaihtoehtoja yksityisyrittäjälle. Haastattelun perusteella luotiin kyseiselle yksityisyrittäjälle sopiva markkinointi-mix. Näistä markkinointimixin osista suunniteltiin yrittäjälle vuoden 2013 markkinointisuunnitelma. Tämän jälkeen työ sekä markkinointisuunnitelma esitettiin yrittäjälle ja saadut kommentit kirjattiin mukaan loppuyhteenvetoon.
Aloittelevalle yksityisyrittäjälle sopivimmat keinot ovat edullisia, helppoja ja yksinkertaisia, jotta yksityisyrittäjän resurssit riittävät markkinoinnin hoitamiseen.
Kokonaisuudessaan työ ja saadut tulokset miellyttivät yrittäjää. Työ toi esiin hyviä keinoja ja herätti yrittäjässä ajatuksia. Työ auttaa yrittäjän hyvään alkuun ja myöhemmin työssä esitettyjä asioita voi soveltaa ja hyödyntää enemmänkin. Yrityksen markkinoinnista puuttui suunnitelmallisuus ja perusteellisuus, mutta työn kautta nämäkin seikat ovat tulevaisuudessa osana yrityksen toimintaa.