VIESTINTÄALAN YRITTÄJÄKSI : Case: Friman Designs
Friman, Heidi (2012)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060611832
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060611832
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli laatia käytännöllinen liiketoimintasuunnitelma vasta ideatasolla olevalle yritykselle ja tutustua samalla yrityksen perustamistoimenpiteisiin. Opinnäytetyö rajattiin koskemaan pienimuotoista viestintä-alan yritystä.
Opinnäytetyön teoriaosassa perehdyttiin yrityksen perustamisprosessiin sekä kirjallisuuden että ajankohtaisen internetistä löytyvän tiedon pohjalta. Teoriaosassa käsiteltiin yritysmuodon valintaa, yrityksen nimeämistä sekä yrityksen perustamistoimenpiteitä. Liiketoimintasuunnitelma laadittiin käyttäen pääasiallisesti kvalitatiivisen tutkimuksen menetelmää. Työskentelyn aluksi tutustuttiin alan teoriatietoon, jota sovellettiin varsinaisen liiketoimintasuunnitelman laadinnassa. Hinnoittelun suunnittelussa oli apuna vertaileva tutkimus, johon kerättiin useiden kilpailevien yritysten hintatietoja internetin avulla.
Liiketoimintaa suunniteltaessa päätettiin aloittaa toiminta yksityisenä elinkeinonharjoittajana, eli perustaa ns. toiminimi. Yrityksen nimeksi valittiin Friman Designs. Yrityksen keskeisimmiksi tuotteiksi valikoituivat hinnoiltaan kilpailukykyiset viestintäpalvelut, joita päätettiin markkinoida toiminnan alussa pääasiallisesti pienille yrityksille ja yhdistyksille. Suunnitelmaan sisällytettiin myös aloituskuluja koskevat laskelmat sekä ensimmäisen toimintavuoden tulosarviot. Liiketoimintasuunnitelman lopuksi pohdittiin myös toiminnan riskejä sekä visioitiin tulevaisuuden tavoitteita.
Liiketoimintasuunnitelman laatimisen myötä yrittäjällä itsellään on aiempaa selkeämpi kuva mm. yrityksen asiakasryhmistä, palveluista, hinnoittelusta, kilpailijoista ja yritystoiminnan riskeistä. Huolellisesti laaditun liiketoimintasuunnitelman myötä yritys voi hakea toimintansa aloittamiselle ja kehittämiselle rahoitusta sekä käyttää suunnitelmaa hyödykseen oman toimintansa ohjaamisessa ja kehittämisessä.
Opinnäytetyön teoriaosassa perehdyttiin yrityksen perustamisprosessiin sekä kirjallisuuden että ajankohtaisen internetistä löytyvän tiedon pohjalta. Teoriaosassa käsiteltiin yritysmuodon valintaa, yrityksen nimeämistä sekä yrityksen perustamistoimenpiteitä. Liiketoimintasuunnitelma laadittiin käyttäen pääasiallisesti kvalitatiivisen tutkimuksen menetelmää. Työskentelyn aluksi tutustuttiin alan teoriatietoon, jota sovellettiin varsinaisen liiketoimintasuunnitelman laadinnassa. Hinnoittelun suunnittelussa oli apuna vertaileva tutkimus, johon kerättiin useiden kilpailevien yritysten hintatietoja internetin avulla.
Liiketoimintaa suunniteltaessa päätettiin aloittaa toiminta yksityisenä elinkeinonharjoittajana, eli perustaa ns. toiminimi. Yrityksen nimeksi valittiin Friman Designs. Yrityksen keskeisimmiksi tuotteiksi valikoituivat hinnoiltaan kilpailukykyiset viestintäpalvelut, joita päätettiin markkinoida toiminnan alussa pääasiallisesti pienille yrityksille ja yhdistyksille. Suunnitelmaan sisällytettiin myös aloituskuluja koskevat laskelmat sekä ensimmäisen toimintavuoden tulosarviot. Liiketoimintasuunnitelman lopuksi pohdittiin myös toiminnan riskejä sekä visioitiin tulevaisuuden tavoitteita.
Liiketoimintasuunnitelman laatimisen myötä yrittäjällä itsellään on aiempaa selkeämpi kuva mm. yrityksen asiakasryhmistä, palveluista, hinnoittelusta, kilpailijoista ja yritystoiminnan riskeistä. Huolellisesti laaditun liiketoimintasuunnitelman myötä yritys voi hakea toimintansa aloittamiselle ja kehittämiselle rahoitusta sekä käyttää suunnitelmaa hyödykseen oman toimintansa ohjaamisessa ja kehittämisessä.