Pesulapalvelu Oy Heli Salmisen asikastyytyväisyys
Lintuniemi, Marika (2009)
Lintuniemi, Marika
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200910094877
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200910094877
Tiivistelmä
Tutkimuksessa selvitettiin Pesulapalvelu Oy Heli Salmisen laskutusasiakkaiden näkemyksiä yrityksen palvelun tasosta.
Asiakkaiden mielipiteet kerättiin kyselytutkimuksella, jonka he palauttivat postitse. Lomakkeessa oli myös osio, johon sai jättää yhteystietonsa tarkentavaa puhelin-haastattelua varten. Kohderyhmä oli pesulan kaikki laskutusasiakkaat, joka on n. 70 % kaikista asiakkaista. Vastausprosentti oli 43,3.
Asiakkaiden mielestä henkilökunnan ystävällisyys, palvelu, tavoitettavuus ja työn laatu ja jälki saivat enimmäkseen arvioiksi hyvän tai erittäin hyvän. Keskitasoa tai hyvää olivat hinnat, laskutus, aukioloajat, opasteet ja Internet-sivut. Lisäpalvelu-osuuteen jätti vastaamatta moni, mutta parhaiten toimi itsepalvelupesula ja huo-noiten korjausompelu.
Mänttä-Vilppula alueen metsä-, metalli- ja teknologia -teollisuudella on pitkät perinteet paikkakunnalla, ja se on vaikuttanut merkittävästi yrityksen olemas-saoloon niin suoraan kuin välillisestikin. Teollisuuden vastauksia tarkasteltiin erikseenkin, ja niitä verrattiin muihin asiakasryhmiin.
Vastausten pohjalta laadittiin yritykselle toiminnan parannusehdotuksia, jotka jäävät yrittäjän toteutettaviksi.
Asiakkaiden mielipiteet kerättiin kyselytutkimuksella, jonka he palauttivat postitse. Lomakkeessa oli myös osio, johon sai jättää yhteystietonsa tarkentavaa puhelin-haastattelua varten. Kohderyhmä oli pesulan kaikki laskutusasiakkaat, joka on n. 70 % kaikista asiakkaista. Vastausprosentti oli 43,3.
Asiakkaiden mielestä henkilökunnan ystävällisyys, palvelu, tavoitettavuus ja työn laatu ja jälki saivat enimmäkseen arvioiksi hyvän tai erittäin hyvän. Keskitasoa tai hyvää olivat hinnat, laskutus, aukioloajat, opasteet ja Internet-sivut. Lisäpalvelu-osuuteen jätti vastaamatta moni, mutta parhaiten toimi itsepalvelupesula ja huo-noiten korjausompelu.
Mänttä-Vilppula alueen metsä-, metalli- ja teknologia -teollisuudella on pitkät perinteet paikkakunnalla, ja se on vaikuttanut merkittävästi yrityksen olemas-saoloon niin suoraan kuin välillisestikin. Teollisuuden vastauksia tarkasteltiin erikseenkin, ja niitä verrattiin muihin asiakasryhmiin.
Vastausten pohjalta laadittiin yritykselle toiminnan parannusehdotuksia, jotka jäävät yrittäjän toteutettaviksi.