Strategian jalkauttaminen - Case Huoneistokeskus Oy
Seppänen, Janne (2012)
Seppänen, Janne
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060111180
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060111180
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoitus oli selvittää Huoneistokeskus Oy:n henkilökunnan mielipiteitä vuonna 2010 käyttöönotettujen tuotteiden jalkauttamisesta osana strategiaa.
Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeella, joka lähetettiin Huoneistokeskus Oy:n pääkaupunki-seudulla työskentelevälle henkilökunnalle. Kyselylomakkeessa kartoitettiin strategian jalkaut-tamista viidellä kategorialla, joita olivat tuotteet, viestintä, seuranta, sitoutuminen ja strategia. Lopulliseen tutkimukseen otettiin 45 henkilön vastaukset (21 miestä). Liiderien ja myyntisihteerien vastaukset jouduttiin jättämään ryhmien välisen vertailun ulkopuolelle liian pienen edustuksen takia.
Tutkimuksen tulokset osoittivat viestinnän ja siihen liittyen koulutuksen olleen henkilökunnan mielestä parhaiten onnistunut osa-alue strategian jalkauttamisessa. Tulosten perusteella havaittiin kuitenkin henkilökunnan kokevan monella osa-alueella olevan parannettavaa. Mm. omat vaikuttamismahdollisuudet tuotteiden kehittelyssä koettiin olleen melko vähäisiä. Myös strategian toteuttamisen seuranta koettiin puutteelliseksi, vaikkakin huomattavan moni vastanneista ei osannut lainkaan kommentoida tätä kohtaa. Eri ryhmiä vertailtaessa havaittiin kokemusten olleen useilla osa-alueilla hyvin samansuuntaisia, mutta joissakin väittämissä havaittiin eroa. Esimiehet arvioivat tuotteiden sekä niiden tarjoamisen helppouden myönteisemmin kuin myyntineuvottelijat/kiinteistönvälittäjät. Uudet työntekijät (alle viisi vuotta Huoneistokeskus Oy:ssä työskennelleet) arvioivat sisäisen viestinnän, tuotteiden markkinoinnin ja tuotekoulutuksen olleen jokseenkin puutteellisia.
Tulosten perusteella voidaan havaita, että Huoneistokeskus Oy:n tulisi jatkossakin painottaa riittävään ja selkeään viestintään. Henkilökunnan kokemuksia omista vaikutusmahdollisuuksistaan voisi parantaa kiinnittämällä huomiota yksittäisiin onnistujiin organisaation sisällä, ja näin olisi mahdollista samalla kehittää organisaation toimintamalleja. Nyt aloitetun strategian takana olleita edellytyksiä ja olettamuksia tulee tarkastella kriittisesti. Koska nykyinen strategia on vielä jokseenkin uusi, jatkotutkimusten ja analyysien tekeminen tulevaisuudessa on myös suositeltavaa.
Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeella, joka lähetettiin Huoneistokeskus Oy:n pääkaupunki-seudulla työskentelevälle henkilökunnalle. Kyselylomakkeessa kartoitettiin strategian jalkaut-tamista viidellä kategorialla, joita olivat tuotteet, viestintä, seuranta, sitoutuminen ja strategia. Lopulliseen tutkimukseen otettiin 45 henkilön vastaukset (21 miestä). Liiderien ja myyntisihteerien vastaukset jouduttiin jättämään ryhmien välisen vertailun ulkopuolelle liian pienen edustuksen takia.
Tutkimuksen tulokset osoittivat viestinnän ja siihen liittyen koulutuksen olleen henkilökunnan mielestä parhaiten onnistunut osa-alue strategian jalkauttamisessa. Tulosten perusteella havaittiin kuitenkin henkilökunnan kokevan monella osa-alueella olevan parannettavaa. Mm. omat vaikuttamismahdollisuudet tuotteiden kehittelyssä koettiin olleen melko vähäisiä. Myös strategian toteuttamisen seuranta koettiin puutteelliseksi, vaikkakin huomattavan moni vastanneista ei osannut lainkaan kommentoida tätä kohtaa. Eri ryhmiä vertailtaessa havaittiin kokemusten olleen useilla osa-alueilla hyvin samansuuntaisia, mutta joissakin väittämissä havaittiin eroa. Esimiehet arvioivat tuotteiden sekä niiden tarjoamisen helppouden myönteisemmin kuin myyntineuvottelijat/kiinteistönvälittäjät. Uudet työntekijät (alle viisi vuotta Huoneistokeskus Oy:ssä työskennelleet) arvioivat sisäisen viestinnän, tuotteiden markkinoinnin ja tuotekoulutuksen olleen jokseenkin puutteellisia.
Tulosten perusteella voidaan havaita, että Huoneistokeskus Oy:n tulisi jatkossakin painottaa riittävään ja selkeään viestintään. Henkilökunnan kokemuksia omista vaikutusmahdollisuuksistaan voisi parantaa kiinnittämällä huomiota yksittäisiin onnistujiin organisaation sisällä, ja näin olisi mahdollista samalla kehittää organisaation toimintamalleja. Nyt aloitetun strategian takana olleita edellytyksiä ja olettamuksia tulee tarkastella kriittisesti. Koska nykyinen strategia on vielä jokseenkin uusi, jatkotutkimusten ja analyysien tekeminen tulevaisuudessa on myös suositeltavaa.