Iakkaiden kotihoito asiakkaiden ja omaisten näkökulmasta Kiimingin kunnassa
Sarias, Jussi (2012)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Sarias, Jussi
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060411453
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060411453
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Sarias, Jussi. Iäkkäiden kotihoito asiakkaiden ja omaisten näkökulmasta Kiimingin kunnassa. Diak Pohjoinen, Oulu, kevät 2012, 58 s., 4 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Hoitotyön koulutusohjelma, sairaanhoitaja (AMK).
Opinnäytetyössä tarkasteltiin iäkkäiden kotihoitoa Kiimingin kunnassa asiakkaiden ja omaisten näkökulmasta. Tutkimuksen tarkoituksena oli tuottaa tietoa Kiimingin kotihoidon asiakkaiden ja heidän lähiomaistensa tyytyväisyydestä saamiinsa kotihoidon palveluihin ja tuoda esille heidän ehdottamiaan kehittämissuunnitelmia.
Tutkimuskysymykset olivat: Millainen on asiakkaiden näkemys Kiimingin kotihoidon palveluiden riittävyydestä ja kehittämishaasteista? Millainen on asiakkaiden omaisten näkemys Kiimingin kotihoidon palveluiden riittävyydestä ja kehittämishaasteista? Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena asiakastyytyväisyyskyselynä. Aineistonkeruu toteutettiin kunnassa jo aiempina vuosina käytössä olleiden strukturoitujen kyselylomakkeiden avulla. Tutkittavaksi valittiin kaikki Kiimingin kotihoidon asiakkaat sekä heidän lähiomaisensa. Tutkimukseen vastasi 27 kotihoidon asiakasta (vastausprosentti 64 %) ja 21 asiakkaan lähiomaista (vastausprosentti 62 %). Tutkimusaineisto analysoitiin SPSS-ohjelman versiolla 19.
Sekä Kiimingin kotihoidon asiakkaat että heidän lähiomaisensa vaikuttivat tutkimuksen perusteella olevan pääsääntöisesti tyytyväisiä kotihoidon palveluihin. Kritiikkiä kyselyssä nousi asiakkaiden puolelta esiin lähinnä siihen, onko henkilökunnalla riittävästi aikaa käynneillään. Suurimmassa osassa kysymyksistä asiakkaiden kokemukset olivat keskimäärin hiukan myönteisemmät kuin omaisten arviot samoista asioista. Omaiset kuitenkin arvioivat asiakkaita myönteisemmin kotihoidon henkilökunnan ajan riittävyyden käynneillä asiakkaiden luona. Omaiset arvioivat myös kotihoidon henkilökunnan kunnioittavan asiakkaan tapoja ja tottumuksia hiukan useammin kuin asiakkaat.
Kiimingin kotihoito sai tästä tutkimuksesta kattavan kuvan siitä, mitä heidän asiakkaansa ja asiakkaan lähiomaiset ajattelevat kotihoidon palveluista. Kysely ohjaa jatkossa myös kotihoidon palveluiden kehittämistä asiakastyytyväisyyden lisäämiseksi ja hoitotyön laadun parantamiseksi. Kiimingin kotihoito toteuttaa jatkossa asiakastyytyväisyyskyselyn joka toinen vuosi asiakkailleen ja joka toinen vuosi omaisille.
Sarias, Jussi. Iäkkäiden kotihoito asiakkaiden ja omaisten näkökulmasta Kiimingin kunnassa. Diak Pohjoinen, Oulu, kevät 2012, 58 s., 4 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Hoitotyön koulutusohjelma, sairaanhoitaja (AMK).
Opinnäytetyössä tarkasteltiin iäkkäiden kotihoitoa Kiimingin kunnassa asiakkaiden ja omaisten näkökulmasta. Tutkimuksen tarkoituksena oli tuottaa tietoa Kiimingin kotihoidon asiakkaiden ja heidän lähiomaistensa tyytyväisyydestä saamiinsa kotihoidon palveluihin ja tuoda esille heidän ehdottamiaan kehittämissuunnitelmia.
Tutkimuskysymykset olivat: Millainen on asiakkaiden näkemys Kiimingin kotihoidon palveluiden riittävyydestä ja kehittämishaasteista? Millainen on asiakkaiden omaisten näkemys Kiimingin kotihoidon palveluiden riittävyydestä ja kehittämishaasteista? Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena asiakastyytyväisyyskyselynä. Aineistonkeruu toteutettiin kunnassa jo aiempina vuosina käytössä olleiden strukturoitujen kyselylomakkeiden avulla. Tutkittavaksi valittiin kaikki Kiimingin kotihoidon asiakkaat sekä heidän lähiomaisensa. Tutkimukseen vastasi 27 kotihoidon asiakasta (vastausprosentti 64 %) ja 21 asiakkaan lähiomaista (vastausprosentti 62 %). Tutkimusaineisto analysoitiin SPSS-ohjelman versiolla 19.
Sekä Kiimingin kotihoidon asiakkaat että heidän lähiomaisensa vaikuttivat tutkimuksen perusteella olevan pääsääntöisesti tyytyväisiä kotihoidon palveluihin. Kritiikkiä kyselyssä nousi asiakkaiden puolelta esiin lähinnä siihen, onko henkilökunnalla riittävästi aikaa käynneillään. Suurimmassa osassa kysymyksistä asiakkaiden kokemukset olivat keskimäärin hiukan myönteisemmät kuin omaisten arviot samoista asioista. Omaiset kuitenkin arvioivat asiakkaita myönteisemmin kotihoidon henkilökunnan ajan riittävyyden käynneillä asiakkaiden luona. Omaiset arvioivat myös kotihoidon henkilökunnan kunnioittavan asiakkaan tapoja ja tottumuksia hiukan useammin kuin asiakkaat.
Kiimingin kotihoito sai tästä tutkimuksesta kattavan kuvan siitä, mitä heidän asiakkaansa ja asiakkaan lähiomaiset ajattelevat kotihoidon palveluista. Kysely ohjaa jatkossa myös kotihoidon palveluiden kehittämistä asiakastyytyväisyyden lisäämiseksi ja hoitotyön laadun parantamiseksi. Kiimingin kotihoito toteuttaa jatkossa asiakastyytyväisyyskyselyn joka toinen vuosi asiakkailleen ja joka toinen vuosi omaisille.