Branding People
Hietajärvi, Siina (2012)
Hietajärvi, Siina
Rovaniemen ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012053010854
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012053010854
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia, kuinka henkilöbrändejä luodaan ja voidaanko niiden menestystä mitata. Opinnäytetyössä luodaan henkilöbrändi ja sen peruspiirteet ja voimavarat tuodaan esiin. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää kuinka henkilöbrändi rakentuu ja voidaanko sen menestystä mitata.
Opinnäytetyö on jaettu kahteen osaan. Ensimmäisessä osassa esitellään David A. Aakerin brändin rakennusteorioita ja se, kuinka perinteisten tuotebrändien suosiota mitataan. Toinen osio keskittyy henkilöbrändien luomiseen Aakerin teorioiden perusteella, ja osiossa pyritään selvittämään voiko henkilöbrändien menestystä mitata. Lähteinä on käytetty David A. Aakerin kirjoja brändien rakentamisesta ja henkilöbrändäyksen tueksi on otettu Katleena Kortesuon ja Lisa Sounion kirjat.
Tutkimuksessa selvisi, että perinteisiä tuotebrändien rakennusteorioita voidaan soveltaa henkilöbrändien rakentamiseen. Tutkimuksen pohjana käytetään David Aakerin tuotebrändien rakentamisessa käytettyä teoriaa. Joitain brändin rakennuksessa käytettäviä työkaluja pystytään käyttämään suoraan henkilöbrändien rakennuksessa, joitain täytyy muokata tarkoitukseen sopivaksi. Tuotebrändien menestyksen mittareita ei pystytä kokonaisuudessaan käyttämään henkilöbrändien suosiota mitattaessa mutta jotain yhteisiä piirteitä on löydettävissä menestyksekkäiden henkilöbrändien kohdalla.
Opinnäytetyöstä voidaan päätellä, että henkilöbrändi on helppoa rakentaa, mutta sen menestystä voidaan mitata ainoastaan henkilökohtaisten tavoitteiden perusteella. Henkilöbrändi on tärkeä voimavara, ja sellaisen voi luoda niin yksityinen kuin julkinen henkilökin.
Opinnäytetyö on jaettu kahteen osaan. Ensimmäisessä osassa esitellään David A. Aakerin brändin rakennusteorioita ja se, kuinka perinteisten tuotebrändien suosiota mitataan. Toinen osio keskittyy henkilöbrändien luomiseen Aakerin teorioiden perusteella, ja osiossa pyritään selvittämään voiko henkilöbrändien menestystä mitata. Lähteinä on käytetty David A. Aakerin kirjoja brändien rakentamisesta ja henkilöbrändäyksen tueksi on otettu Katleena Kortesuon ja Lisa Sounion kirjat.
Tutkimuksessa selvisi, että perinteisiä tuotebrändien rakennusteorioita voidaan soveltaa henkilöbrändien rakentamiseen. Tutkimuksen pohjana käytetään David Aakerin tuotebrändien rakentamisessa käytettyä teoriaa. Joitain brändin rakennuksessa käytettäviä työkaluja pystytään käyttämään suoraan henkilöbrändien rakennuksessa, joitain täytyy muokata tarkoitukseen sopivaksi. Tuotebrändien menestyksen mittareita ei pystytä kokonaisuudessaan käyttämään henkilöbrändien suosiota mitattaessa mutta jotain yhteisiä piirteitä on löydettävissä menestyksekkäiden henkilöbrändien kohdalla.
Opinnäytetyöstä voidaan päätellä, että henkilöbrändi on helppoa rakentaa, mutta sen menestystä voidaan mitata ainoastaan henkilökohtaisten tavoitteiden perusteella. Henkilöbrändi on tärkeä voimavara, ja sellaisen voi luoda niin yksityinen kuin julkinen henkilökin.